Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Možná se vám to zdá příliš, ale pokud vidíte, jak pluje jachta na zaďák ve slabém větru a hlavní plachta pravidelně přelétává z boku na bok bez většího zájmu posádky, je vidět, že něco není v pořádku. Jakmile jim vítr zesílí, rázem zjistí, že se něco děje. A nebudou vědět co, proč a jak. Navíc budou nebezpeční i pro ostatní…
Ale pojďme se podívat, k čemu při halze dochází. Halza je obrat po větru. Ve chvíli, kdy se vítr opře do hlavní plachty z druhé strany, plachta velkou rychlostí přelétne na druhý bok. Hrozí zde nebezpečí, že sejme vše, co jí bude stát v cestě.
Ve chvíli, kdy plachta přelétne, dojde ještě k jedné věci. Jachta se nakloní a bude mít velkou tendenci vyostřit. Může dojít k tomu, že vyostří nekontrolovaně. Jak tomu zabránit?
I když je způsobů, jak obrat po větru provést více, my si představíme ten nejbezpečnější. Při něm se snažíme hlavní plachtu přitáhnout na střed, abychom ji při přechodu na druhý bok měli maximálně pod kontrolou.
Postup činností
Kormidelník jde do halzy pomalu. Trimer má utažený vozík otěže hlavní plachty na středu a má ho zaseknutý na obou stranách. Přitahuje hlavní plachtu. Kormidelník sleduje, jak na tom hlavaska je. Když je plachta přitažená na středu, pluje jachta na čistý zaďák. Nyní kormidelník přechází přes vítr.
To je chvíle, kdy je možné nejvíce zkazit. Kormidelník by měl přejít zádí přes vítr, ale vzápětí další otáčení lodě zastavit, aby nemohlo dojít k tomu, že jachta přejde na bočák a prudce vyostří. Toto má v ruce kormidelník.
A co dělá trimer hlavní plachty? Jakmile je plachta na druhém boku, vypouští hlavní otěž. Jsou-li na vinšně 2 – 3 otáčky, je možné otěž nechat běžet téměř samotnou. Plachtu zastavíme na druhém boku v podobné pozici, jako byla před obratem.
Co s genou?
Na geně není moc co pokazit. Jedině pokud vypustíme otěž geny příliš, plachta vyvlaje dopředu a zamotá se na stěhu. Není to nic tragického, ale stát se to může. Abychom tomu zabránili, nesmíme povolit před obratem otěž geny. Jakmile má gena tendenci přejít na druhý bok, přitahujeme novou závětrnou otěž a povolujeme návětrnou. Práce s genou je snadná.
Po obratu
Po obratu je již vše jednoduché. Jachta plynule přešla na druhý bok. Posádky si ani nevšimla, že se dělo něco, co by mohlo být nebezpečné. Stočíme nyní jachtu na nový zamýšlený kurz, vytrimujeme plachty a pokračujeme v plavbě.
Na co si dát pozor
Již jsme si řekli, že nesmíme stát v cestě ráhnu hlavní plachty. Úder ráhnem do hlavy při halze může mít fatální následky. Stejně tak se musíme držet z cesty otěže hlavní plachty. Také ta může být mimořádně nebezpečná. Především, pokud ji nestihneme přitáhnout. Nepovede-li se halza a jachta nekontrolovaně vyostří, může také hrozit nebezpečí muže přes palubu.
Dále je třeba věnovat pozornost otěži hlavní plachty při jejím povolování. Nepůjde-li přes vinšnu, jsou síly takové, že vám snadno spálí při vypouštění ruce.
Konzervativní plavba
Nechce-li se mi halzovat, ať z toho či onoho důvodu, mohu také plout na zaďák jen na genu. Popluji sice pomaleji, ale nebude to nakonec tak výrazné, protože budu moci jet více po větru. Rozdíl ve VMG (velocity make good) nebude nijak drastický. Také toto je možnost a například s malými dětmi na palubě není nijak špatná.
22399
Související články
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Nad ránem se mi zdálo, že objednávám novou jachtu. Byl to sen, cena nebyla příliš důležitá. Jen jsem musel specifikovat výbavu. Tak jsem přemýšlel, co by musela mít ve výbavě na 100 %.
Kdy používat na jachtě windpilota
Kdy používat na jachtě windpilota
Každá moderní charterová jachta (až na výjimky) má autopilota, který nabízí WIND mód. Je to vynikající pomocník na dvou kurzech. Víte, o které kurzy se jedná?