showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Nebezpečná halza? Co dělat?

Nebezpečná halza? Co dělat?
Jan Koukal

Nebezpečná halza? Co dělat?

Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají. 
Možná se vám to zdá příliš, ale pokud vidíte, jak pluje jachta na zaďák ve slabém větru a hlavní plachta pravidelně přelétává z boku na bok bez většího zájmu posádky, je vidět, že něco není v pořádku. Jakmile jim vítr zesílí, rázem zjistí, že se něco děje. A nebudou vědět co, proč a jak. Navíc budou nebezpeční i pro ostatní…
Ale pojďme se podívat, k čemu při halze dochází. Halza je obrat po větru. Ve chvíli, kdy se vítr opře do hlavní plachty z druhé strany, plachta velkou rychlostí přelétne na druhý bok. Hrozí zde nebezpečí, že sejme vše, co jí bude stát v cestě.
Ve chvíli, kdy plachta přelétne, dojde ještě k jedné věci. Jachta se nakloní a bude mít velkou tendenci vyostřit. Může dojít k tomu, že vyostří nekontrolovaně. Jak tomu zabránit?
I když je způsobů, jak obrat po větru provést více, my si představíme ten nejbezpečnější. Při něm se snažíme hlavní plachtu přitáhnout na střed, abychom ji při přechodu na druhý bok měli maximálně pod kontrolou.

Postup činností
Kormidelník jde do halzy pomalu. Trimer má utažený vozík otěže hlavní plachty na středu a má ho zaseknutý na obou stranách. Přitahuje hlavní plachtu. Kormidelník sleduje, jak na tom hlavaska je. Když je plachta přitažená na středu, pluje jachta na čistý zaďák. Nyní kormidelník přechází přes vítr.
To je chvíle, kdy je možné nejvíce zkazit. Kormidelník by měl přejít zádí přes vítr, ale vzápětí další otáčení lodě zastavit, aby nemohlo dojít k tomu, že jachta přejde na bočák a prudce vyostří. Toto má v ruce kormidelník.
A co dělá trimer hlavní plachty? Jakmile je plachta na druhém boku, vypouští hlavní otěž. Jsou-li na vinšně 2 – 3 otáčky, je možné otěž nechat běžet téměř samotnou. Plachtu zastavíme na druhém boku v podobné pozici, jako byla před obratem. 


Co s genou?
Na geně není moc co pokazit. Jedině pokud vypustíme otěž geny příliš, plachta vyvlaje dopředu a zamotá se na stěhu. Není to nic tragického, ale stát se to může. Abychom tomu zabránili, nesmíme povolit před obratem otěž geny. Jakmile má gena tendenci přejít na druhý bok, přitahujeme novou závětrnou otěž a povolujeme návětrnou. Práce s genou je snadná.


Po obratu
Po obratu je již vše jednoduché. Jachta plynule přešla na druhý bok. Posádky si ani nevšimla, že se dělo něco, co by mohlo být nebezpečné. Stočíme nyní jachtu na nový zamýšlený kurz, vytrimujeme plachty a pokračujeme v plavbě.

Na co si dát pozor
Již jsme si řekli, že nesmíme stát v cestě ráhnu hlavní plachty. Úder ráhnem do hlavy při halze může mít fatální následky. Stejně tak se musíme držet z cesty otěže hlavní plachty. Také ta může být mimořádně nebezpečná. Především, pokud ji nestihneme přitáhnout. Nepovede-li se halza a jachta nekontrolovaně vyostří, může také hrozit nebezpečí muže přes palubu.
Dále je třeba věnovat pozornost otěži hlavní plachty při jejím povolování. Nepůjde-li přes vinšnu, jsou síly takové, že vám snadno spálí při vypouštění ruce.

Konzervativní plavba
Nechce-li se mi halzovat, ať z toho či onoho důvodu, mohu také plout na zaďák jen na genu. Popluji sice pomaleji, ale nebude to nakonec tak výrazné, protože budu moci jet více po větru. Rozdíl ve VMG (velocity make good) nebude nijak drastický. Také toto je možnost a například s malými dětmi na palubě není nijak špatná.

23530

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu