showTop
× Search
Máte před sebou východní kardinální znak. Na cestě do přístavu je jeho obeplutí pro vás zajížďka. Musíte ho obeplout? Východní kardinální znak říká, že na východ od něj je splavná voda. To je jednou dané. Musí to však tak být vždy? Není možné si někdy zkrátit plavbu a obeplout ho jinak? Záleží na mnoha okolnostech, ale možné to je. pokud víme, co děláme. Na bóje je nutné hledět tak, že jsou určeny pro veškerý provoz na moři. Jak pro gumák dlouhý 4 metry, tak pro tanker naložený ropou až po strop. Nemáme jiné kardinály pro velké lodě a jiné pro malé. Zatímco tanker by se musel vyhnout východnímu znaku z východu, gumák třeba nemusí bóje zajímat. Tak jak tedy? Abychom věděli, jak můžeme se svojí lodí proplout kolem bóje, musíme znát ponor lodě a k tomu vše konzultovat s mapou. Mapa je vždy pro nás základní pomůckou. Může se stát, že po konzultaci s mapou zjistíme, že na místě je pro naši loď dostatek vody a nemusíme se bóje všímat.  Už jsme si tedy řekli dva...

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Nebezpečná halza? Co dělat?

Nebezpečná halza? Co dělat?
Jan Koukal

Nebezpečná halza? Co dělat?

Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají. 
Možná se vám to zdá příliš, ale pokud vidíte, jak pluje jachta na zaďák ve slabém větru a hlavní plachta pravidelně přelétává z boku na bok bez většího zájmu posádky, je vidět, že něco není v pořádku. Jakmile jim vítr zesílí, rázem zjistí, že se něco děje. A nebudou vědět co, proč a jak. Navíc budou nebezpeční i pro ostatní…
Ale pojďme se podívat, k čemu při halze dochází. Halza je obrat po větru. Ve chvíli, kdy se vítr opře do hlavní plachty z druhé strany, plachta velkou rychlostí přelétne na druhý bok. Hrozí zde nebezpečí, že sejme vše, co jí bude stát v cestě.
Ve chvíli, kdy plachta přelétne, dojde ještě k jedné věci. Jachta se nakloní a bude mít velkou tendenci vyostřit. Může dojít k tomu, že vyostří nekontrolovaně. Jak tomu zabránit?
I když je způsobů, jak obrat po větru provést více, my si představíme ten nejbezpečnější. Při něm se snažíme hlavní plachtu přitáhnout na střed, abychom ji při přechodu na druhý bok měli maximálně pod kontrolou.

Postup činností
Kormidelník jde do halzy pomalu. Trimer má utažený vozík otěže hlavní plachty na středu a má ho zaseknutý na obou stranách. Přitahuje hlavní plachtu. Kormidelník sleduje, jak na tom hlavaska je. Když je plachta přitažená na středu, pluje jachta na čistý zaďák. Nyní kormidelník přechází přes vítr.
To je chvíle, kdy je možné nejvíce zkazit. Kormidelník by měl přejít zádí přes vítr, ale vzápětí další otáčení lodě zastavit, aby nemohlo dojít k tomu, že jachta přejde na bočák a prudce vyostří. Toto má v ruce kormidelník.
A co dělá trimer hlavní plachty? Jakmile je plachta na druhém boku, vypouští hlavní otěž. Jsou-li na vinšně 2 – 3 otáčky, je možné otěž nechat běžet téměř samotnou. Plachtu zastavíme na druhém boku v podobné pozici, jako byla před obratem. 


Co s genou?
Na geně není moc co pokazit. Jedině pokud vypustíme otěž geny příliš, plachta vyvlaje dopředu a zamotá se na stěhu. Není to nic tragického, ale stát se to může. Abychom tomu zabránili, nesmíme povolit před obratem otěž geny. Jakmile má gena tendenci přejít na druhý bok, přitahujeme novou závětrnou otěž a povolujeme návětrnou. Práce s genou je snadná.


Po obratu
Po obratu je již vše jednoduché. Jachta plynule přešla na druhý bok. Posádky si ani nevšimla, že se dělo něco, co by mohlo být nebezpečné. Stočíme nyní jachtu na nový zamýšlený kurz, vytrimujeme plachty a pokračujeme v plavbě.

Na co si dát pozor
Již jsme si řekli, že nesmíme stát v cestě ráhnu hlavní plachty. Úder ráhnem do hlavy při halze může mít fatální následky. Stejně tak se musíme držet z cesty otěže hlavní plachty. Také ta může být mimořádně nebezpečná. Především, pokud ji nestihneme přitáhnout. Nepovede-li se halza a jachta nekontrolovaně vyostří, může také hrozit nebezpečí muže přes palubu.
Dále je třeba věnovat pozornost otěži hlavní plachty při jejím povolování. Nepůjde-li přes vinšnu, jsou síly takové, že vám snadno spálí při vypouštění ruce.

Konzervativní plavba
Nechce-li se mi halzovat, ať z toho či onoho důvodu, mohu také plout na zaďák jen na genu. Popluji sice pomaleji, ale nebude to nakonec tak výrazné, protože budu moci jet více po větru. Rozdíl ve VMG (velocity make good) nebude nijak drastický. Také toto je možnost a například s malými dětmi na palubě není nijak špatná.

22399

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu