showTop
× Search
V dalším dílu seriálu o trimu plachet se zaměříme na genu/kosatku. Vojta Sládeček začíná trimovacími prvky přední plachty. Bez nich se se těžko budeme vysvětlovat další věci. Otěže Lana sloužící k primární kontrole plachty. Slouží k nastavení správného úhlu vůči větru. Společně s pozicí otěžového vozíku také regulují twist, tedy přetočení plachty v její horní části. Otěžový vozík Rozděluje tah otěže mezi zadní a spodní lem plachty a zároveň pomáhá ve spolupráci s otěží regulovat twist. Posunutím směrem dopředu se plachta více uzavírá v horní části, zmenšuje se twist a přidává se výkon. Posunutím směrem dozadu se plachta více otevírá v horní části, tedy se zvětšuje twist. Tím se redukuje klopný moment, pokud potřebujeme ubrat výkon v silnějším větru. Výtah kosatky Klíčový prvek pro změnu pozice břicha plachty. Pokud dotáhneme výtah, břicho se posune více dopředu. Tím vznikne účinnější profil do silnějšího větru, tolerantnější na změny úhlu...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Poslední videa


Závodní jachting

Naši čtvrtí v cíli Fastnetu, 12 minut za vítězem
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Naši čtvrtí v cíli Fastnetu, 12 minut za vítězem

Tým vedený Milanem Koláčkem doplul do cíle Rolex Fastnet Race na 4. místě, jen 12 minut za vítězem. V cíli za sebou měl 855 mil za 3 dny, 10 hodin a 14 minut.

Tým Milan Koláček, Adrien Hardy a Pierre Brasseur, mediálně podporovaný Pavlem Nesvadbou (reportér na palubě), se dokázal několikrát během závodu vrátit na přední příčky z pozice, která se zdála být beznadějná. U ostrovů Scilly chytili na kýl velkou bakuli chaluh a mořských řas a trvalo desítky minut, než se ji podařilo sundat. Několikrát museli couvat, aby se nechtěné svinstvo uvolnilo. Z pódiové pozice se propadli až do hloubi druhé desítky, ztratili 5 mil. 

Nadále ale bojovali a u Fastnetu točili na druhém místě za vítězným duem Axel Trehin a Corentin Douguet. Tomu se říká skvělá stoupačka. 

Následoval spinaker až do cíle. Ačkoli Milan byl na zaďáky vždy excelentní, zde se mu stále nepodařilo najít optimální styl jízdy pro novou loď. Alespoň do Fastnetu. Tentokrát celou dobu naši drželi krok jak s vítězným duem, tak i s dvojicí mimořádně rychlých jachet Musa 40 VFS Sports a Les Invincibles. Nakonec se sice před náš tým dostaly, ale jen o 10, respektive 5 minut. To znamená mimořádné zlepšení na zaďák. Milan s nejrychlejšími drží krok a už stačí len kousek, aby...

A teď špatná zpráva

Ve výsledkové listině Milan na 4. místě nefiguruje, je až 12. Důvodem je udělená dvouhodinová penalizace za předčasný start. Toto zatím není ukončeno, Milan podal protest a čeká na jeho projednání. Milan je přesvědčen, že tam nebyl, ale na přesvědčení se to nehraje. Nezbývá než doufat, že se mu je podaří utlouct argumenty.

Ať ale dopadne projednání protestu jakkoli, náš tým ukázal, že je schopen držet krok s nejlepšími a předvedl fantastický výkon. To je dobrým signálem před hlavním závodem letošní sezóny, kterým je doublehanded závod přes Atlantik Transat Cafe L´OR. Startuje na konci října a všichni ho budeme pozorně sledovat.

Výsledky před projednáním protestů zde.

1075

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu