Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Úporné odstrkávačky jachty od mola, na kterých participuje celá posádka. Jsou zbytečné a mnohdy problém neřešící. Přitom stačí jen vědět, jak na to.
Stojí-li loď bokem k molu, od mola ji spolehlivě a elegantně dostaneme třemi způsoby. Jeden je ideální pro sólové jachtaře, ale nezvládne vše, druhý bude pro mnohé překvapivý, třetí je nejsilnější, ale u jachet s dvojicí kormidel funguje jen částečně.
Záďový spring
Video Daniel Přívara
Postup odplouvání přes záďový spring.
Nejjednodušší je použití záďového springu. Na videu vidíte celý postup, včetně pořadí odvazování vyvazovacích lan. Snadno vše zvládne i sólový jachtař. Je to elegantní, jednoduché, stejně vhodné pro jachtu s jedním či dvěma listy kormidla.
Jedinou slabinou je silný vítr k molu. Za takových podmínek nemusí být páka vznikající mezi záďovým vazákem, na kterém je jachta uvázána a lodním šroubem, který ji táhne dozadu, dostatečná a příď se nemusí podařit dostat dostatečně daleko od mola. Je ale možné si k tomu pomoci příďovým propelerem.
Sprong
Grafika Lodní noviny
Spronging off
Jen zřídka je, především na jihu, viděná technika zvaná spronging off. Jde o techniku, která zafunguje i na jachtě s dvojicí kormidelních listů, ale není možné přitom ovládat, jak moc se jachta tlačí zádí na molo. Lodě s jedním listem kormidla mají celý manévr více pod kontrolou.
Zůstaneme vyvázáni na laně z vnějšího vazáku na molo, pokud možno někam dále za záď, aby jachta neměla tendenci se příliš posouvat při manévru vpřed.
Zařadíme-li přední chod, jachta bude mít díky páce stáčet na bok, kde je vyvázaný sprong. Je to dáno pákou mezi vazákem a lodním šroubem, který tlačí jachtu dopředu. Roh zádě u mola ale bude mít značnou tendenci se tlačit na molo. Máme tam sice fendry, je ale lepší si pomoci kormidlem. Stočíme-li kormidlo k molu, záď jachty bude proud vody od lodního šroubu tlačit od mola. Tlak na roh zádě u mola tak bude jen malý, pokud nějaký.
Jachta se stáčí přídí od mola a jakmile je natočená dostatečně (na sprongu ji otočíme i o 180°), povolíme sprong a odplouváme.
Příďový spring
Grafika Lodní noviny
Příďový spring
Nejsilnější manévr, který dostane jachtu od mola i za mimořádně silného větru tlačícího ji na molo, je použití příďového springu. Plnou sílu manévru využijeme jen na jachtě s jedním listem kormidla. Loď se dvěma listy se zpočátku zachová stejně, ale přes určitou mez, která je dána zakřivením trupu, se příliš daleko nedostaneme. Navíc nemá manévr takovou sílu, protože nevyužívá prop wash.
Příďový spring je lano vedoucí z příďového vazáku na jachtě na pachole na molu směrem k zádi jachty. Připravíme si fendry na příď a budeme tlačit příď jachty na molo. Tím dostaneme záď od mola. Proto je třeba stočit kormidlo k molu a zařadit přdní chod. Prop wash bude záď od mola odtlačovat. Za silného větru k molu bude třeba přidat více plynu. Jakmile je jachta dostatečně stočená zádí od mola, zařadíme zpátečku, odvážeme spring a odplouváme. Tento manévr dokáže dostat jachtu od mola i za velmi silného větru vanoucího na molo.
Toto vše se můžete naučit na našich specializovaných kurzech, nebo více najdete v knize Přístavní manévry.
991
Související články
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?