Na co při kotvení nezapomínat
Při stání na kotvě často dochází k banálním chybám, které si obvykle ani neuvědomujeme. Všech se dopouštějí především pečliví skippeři.
Jde o chyby, které se neprojeví, dokud nejde do tuhého. Pak však mohou mít nepříjemné následky.
Stojíme-li na kotvě, je třeba využívat všechny možnosti ke kontrole, jestli kotva drží a vždy musíme být schopni co nejrychleji odplout.
Mapový plotter
K tomu jsou třeba tři věci. Mít při kotvení zapnutý mapový plotter s aktivovanou funkcí TRACK. Díky ní můžeme kdykoli zkontrolovat, jestli naše kotva drží a jestli stojíme tam, kde jsme stáli. Stačí umístit kurzor do místa, kde jsme zakotvili. Pohyb lodě v kružnici kolem kotvy je OK.
Zapnutý mapový plotter nám dále umožňuje v případě nutnosti bezpečně odplout. To platí především pro navigačně obtížnější kotviště.
Klíček od motoru
Startuje-li se motor jachty klíčkem, je třeba, aby byl vždy při kotvení na svém místě ve startovací skříňce. Jinak může být pozdě.
Kotevní vrátek
Na svém místě musí být při kotvení i ovládání kotevního vrátku. A elektřina k vrátku by měla být zapnutá. Jen tak jsme schopni v případě potřeby ihned zareagovat. Někteří pečliví skippeři ovladač schovávají a elektřinu vypínají. Než ovladač najdete, než ho instalujete, než zjistíte, proč vrátek stejně nejede, může být pozdě.
6219
Související články
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Stojíte v zátoce na bóji. V noci fouká. Máte smůlu, vylosovali jste si kus, který už byl starý a unavený. Lano bóje se přetrhlo a vy jste s lodí skončili na břehu. Škody na lodi, kauce je pryč. Kdo nese odpovědnost za vzniklé škody?