showTop
× Search
V dalším dílu seriálu o trimu plachet se zaměříme na genu/kosatku. Vojta Sládeček začíná trimovacími prvky přední plachty. Bez nich se se těžko budeme vysvětlovat další věci. Otěže Lana sloužící k primární kontrole plachty. Slouží k nastavení správného úhlu vůči větru. Společně s pozicí otěžového vozíku také regulují twist, tedy přetočení plachty v její horní části. Otěžový vozík Rozděluje tah otěže mezi zadní a spodní lem plachty a zároveň pomáhá ve spolupráci s otěží regulovat twist. Posunutím směrem dopředu se plachta více uzavírá v horní části, zmenšuje se twist a přidává se výkon. Posunutím směrem dozadu se plachta více otevírá v horní části, tedy se zvětšuje twist. Tím se redukuje klopný moment, pokud potřebujeme ubrat výkon v silnějším větru. Výtah kosatky Klíčový prvek pro změnu pozice břicha plachty. Pokud dotáhneme výtah, břicho se posune více dopředu. Tím vznikne účinnější profil do silnějšího větru, tolerantnější na změny úhlu...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Kurz, který vás zachrání ve vážné situaci

Kurz, který vás zachrání ve vážné situaci
Daniel Vodička

Kurz, který vás zachrání ve vážné situaci

Situace je vážná, vítr prudce zesílil, ale gena nejde zarolovat. Nejede motor, ale potřebujete zajet na bóji. Zaseklo se vám lano na vinšně, nejde udělat obrat a břeh se blíží. Zlomil se stěžeň, jak odstřihnout vanty, aby neudělal díru do trupu? Děje se spousta krizovek a pomoc je hodiny daleko. Není možné čekat, je třeba to řešit hned. 

Stojíte na kotvě na 10 metrech hloubky a vrátek vypoví službu. Jak kotvu vytáhnout? Umíte na vlnách předat vlečné lano na druhou jachtu? Zajet na bóji nebo na kotvu na plachty? Zkoušeli jste kormidlovat nouzovou pákou? Umíte nouzově opravit plachtu? Pracovat na stěžni?

Ačkoli si to mladí nemyslí, bezpečnost je nakonec to nejdůležitější a to nejen na moři. Jste skipper, vezete manželku, děti, příbuzné, přátele. To poslední, co byste si přál, je, aby se někomu na palubě něco stalo. Ale na to je třeba umět zvládat nouzové situace, umět je řešit. Jenomže jak, když s nimi nemáte žádné zkušenosti? Proto jsme připravili kurz nouzových situací na jachtě. 

Kurz proběhne na dvojici jachet Bavaria 37, na každé budou 4 účastníci kurzu a instruktor. Díky tomu bude možné zkoušet i vlečení lodí, včetně bočního vlečení. Každý si vyzkouší také zajetí k molu s vlečenou jachtou u boku.

Vyzkoušíte si tedy vlečení lodí, předání vlečného lana z lodě na loď za ztížených podmínek, boční vlečení, uvolnění zaseklého lana na vinšně, práci na vrcholu stěžně, kormidlování nouzovou pákou při poruše kormidelního mechanismu, stažení, opravu a vytažení plachet, vytažení kotvy bez funkčního vrátku, zajetí na bóji a na kotvu na plachty, světlice, samonafukovací vesty a plavání v nich, kormidlování lodi vodní kotvou když docela přijdete o kormidlo, přěštípnutí vantu v případě zlomení stěžně, manévr muž přes palubu a mnoho dalšího. 

Máte-li zájem o bezpečnost svoji i své posádky a lodě, je tu kurz, který vás jachtařsky posune tak, abyste zvládli i situace které jsou pro ostatní krizové. 

1525

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu