showTop
× Search
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Jan Koukal

Kotevní světlo na vrcholu stěžně?

Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?

Představte si situaci. Vplouváte za tmavé noci do zátoky, na jejíž březích svítí pouliční osvětlení. Z větší dálky nejste schopni rozeznat, jestli v zátoce stojí lodě na kotvě, nebo jde o světla na břehu. Po přiblížení již vaše oči pátrají po hladině, nikoli po okolních kopcích. Kotevní světla byste však měli hledat spíše se zrakem upřeným k okolním kopcům, než k vodní hladině. Snadno se vám může stát, že dříve si všimnete tmavého obrysu na vodě, než kotevního světla, po kterém začnete, s očima upřenýma směrem k nebi, pátrat až následně. Z větší blízkosti je kotevní světlo ve výšce 20 metrů nad hladinou snadno přehlédnutelné.

Co dělat, abychom svoji bezpečnost na kotvě zabezpečili lépe? Důležité je vycházet z toho, co po nás požaduje COLREG.

Pravidlo 30 říká:

A - Plavidlo, které je na kotvě, musí vystavovat na nejlépe viditelném místě

I - V přední části lodi kruhové bílé světlo…

II - Na nebo v blízkosti zádě a níže než světlo předepsané v pododstavci I, bílé kruhové světlo

B - Plavidlo kratší než 50 m může vystavovat na nejlépe viditelném místě kruhové bílé světlo namísto světel předepsaných odstavcem (A) tohoto Pravidla.

C - Plavidlo, které je na kotvě, může a plavidlo délky 100 m a více musí použít pracovní nebo jiná podobná světla k osvětlení svých palub.




Z výše uvedeného bychom měli vycházet. Najdou se jachtaři, kteří preferují zcela odlišné osvětlení, jako například blikající stroboskopické světlo. To sice nikdo nepřehlédne, ale pokud takto rozblikáte kotviště, nejspíše vám během večera někdo připluje rozbít hubu. Z toho důvodu se toto jeví jako nevhodné.

Ale není třeba revolučních řešení. Stačí si pozorně přečíst COLREG. Je zde možnost použití jiného bílého kruhového světa, než je to na vrcholu stěžně. Můžeme použít světlo zavěšené pod ráhnem, nebo nad přední palubou na úrovni napnutých otěží srolované geny. To je již výška velmi dobře viditelná pro přibližující se lodě. Tato světla mohou být zapojená na lodní akumulátory, nebo mohou být nezávislá a napájená z dobíjecích baterek instalovaných ve svítilně. Při použití LED diod vydrží světlo na tužkovou baterii svítit desítky hodin.

COLREG nabízí i další možnost. To je osvětlení paluby pracovními světly. Bude-li pracovní světlo svítící na přední palubu vybaveno úspornou diodou, půjde o vynikající nepřehlédnutelné osvětlení, které je v souladu s COLREGem, přitom je úsporné.

Předchozí článek Sólo jachtař přežil díky vestě a kvalitnímu oblečení
Další článek Nizozemci kvůli ptákům zastavují turbíny
Vytisknout
17967

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu