showTop
× Search
Kolem spánku sólových jachtařů se traduje spousta nepravd. Jak to vlastně s jejich spánkem je? Jsou schopni se během závodu vůbec vyspat? Fatalismus Nejprve se podíváme na to, jak vůbec mohou spát. Pro sólového jachtaře je běžná určitá forma fatalismu. Musí jet a musí spát. To znamená, že se také musí smířit s tím, že k nějaké kolizi dojít může. Vychází ale z předpokladu, že pravděpodobnost je velmi malá… Maximální možná opatrnost To ale neznamená, že neudělá vše proto, aby se jakékoli nehodě vyhnul. Na menších jachtách jsou automatické identifikační systémy AIS a aktivní radarové odražeče, které v případě zachycení radarového signálu ho odešlou zpět zesílený. Na radarové obrazovce se objeví výrazné echo. Aktivní odražeč je schopen upozornit na zachycení radarového signálu a stejně je schopen avizovat plavidla, u kterých hrozí nebezpečí kolize i AIS. Na větších jachtách je k dispozici také radar. Také u něho je možné si...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Kotevní světlo na vrcholu stěžně?

Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Jan Koukal

Kotevní světlo na vrcholu stěžně?

Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?

Představte si situaci. Vplouváte za tmavé noci do zátoky, na jejíž březích svítí pouliční osvětlení. Z větší dálky nejste schopni rozeznat, jestli v zátoce stojí lodě na kotvě, nebo jde o světla na břehu. Po přiblížení již vaše oči pátrají po hladině, nikoli po okolních kopcích. Kotevní světla byste však měli hledat spíše se zrakem upřeným k okolním kopcům, než k vodní hladině. Snadno se vám může stát, že dříve si všimnete tmavého obrysu na vodě, než kotevního světla, po kterém začnete, s očima upřenýma směrem k nebi, pátrat až následně. Z větší blízkosti je kotevní světlo ve výšce 20 metrů nad hladinou snadno přehlédnutelné.

Co dělat, abychom svoji bezpečnost na kotvě zabezpečili lépe? Důležité je vycházet z toho, co po nás požaduje COLREG.

Pravidlo 30 říká:

A - Plavidlo, které je na kotvě, musí vystavovat na nejlépe viditelném místě

I - V přední části lodi kruhové bílé světlo…

II - Na nebo v blízkosti zádě a níže než světlo předepsané v pododstavci I, bílé kruhové světlo

B - Plavidlo kratší než 50 m může vystavovat na nejlépe viditelném místě kruhové bílé světlo namísto světel předepsaných odstavcem (A) tohoto Pravidla.

C - Plavidlo, které je na kotvě, může a plavidlo délky 100 m a více musí použít pracovní nebo jiná podobná světla k osvětlení svých palub.




Z výše uvedeného bychom měli vycházet. Najdou se jachtaři, kteří preferují zcela odlišné osvětlení, jako například blikající stroboskopické světlo. To sice nikdo nepřehlédne, ale pokud takto rozblikáte kotviště, nejspíše vám během večera někdo připluje rozbít hubu. Z toho důvodu se toto jeví jako nevhodné.

Ale není třeba revolučních řešení. Stačí si pozorně přečíst COLREG. Je zde možnost použití jiného bílého kruhového světa, než je to na vrcholu stěžně. Můžeme použít světlo zavěšené pod ráhnem, nebo nad přední palubou na úrovni napnutých otěží srolované geny. To je již výška velmi dobře viditelná pro přibližující se lodě. Tato světla mohou být zapojená na lodní akumulátory, nebo mohou být nezávislá a napájená z dobíjecích baterek instalovaných ve svítilně. Při použití LED diod vydrží světlo na tužkovou baterii svítit desítky hodin.

COLREG nabízí i další možnost. To je osvětlení paluby pracovními světly. Bude-li pracovní světlo svítící na přední palubu vybaveno úspornou diodou, půjde o vynikající nepřehlédnutelné osvětlení, které je v souladu s COLREGem, přitom je úsporné.

19255

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu