showTop
× Search
Klasické navigační znalosti stále nutné pro bezpečnou plavbu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Navigace

Klasické navigační znalosti stále nutné pro bezpečnou plavbu

Mapové plottery, tablety, mobilní telefony. Získat polohu už není umění. Pro bezpečnou plavbu však jsou stále nezbytné znalosti z minulosti.

Jak často jste potřebovali záchranný pás v autě? Mně jednou zřejmě zachránil život. Vzhledem k tomu, že na rozdíl od koček mám život jen jeden, jednou stačí.

Je určitě mnoho takových, kteří si ho připínají úplně zbytečně. Zřejmě ho nikdy nebudou potřebovat. Kdo ale ví, zda patří mezi ty šťastlivce?

Podobně je to na moři se znalostmi klasické navigace. Potřeba budou až ve chvíli, kdy moderní přístroje z nějakého důvodu přestanou fungovat. Pak přijde čas na klasiku.

Proč by měly moderní přístroje přestat fungovat? Dobře, lodní přístroje mohou začít stávkovat, ale proč by se to samé stalo ve stejný okamžik i mobilním telefonům, nebo tabletům? Co třeba to, že problémy se rády řetězí. Dvacet let nic, pak tři najednou.

Slabý argument. Stát se to může, ale pravděpodobné to není. Dobře. Pak třeba úder blesku. Sám jsem zažil ochromení lodních přístrojů vlivem bouřky. A znám osobně další dva jachtaře, kteří zaznamenali škodu způsobenou bleskem. To už nevypadá, že by to bylo nepravděpodobné, nemyslíte?

Potom přijde na řadu papírová mapa a klasické metody. Máme-li mapu na palubě, samozřejmě.

První, co je třeba po celou dobu plavby vědět, kde přibližně jsme. I když nám elektronika běží. Nejsme jen ta lodička na obrazovce plotteru, ale jsme u ostrova XY, před námi je mys Z.

To je dobrý výchozí bod, když vše selže. Je tu mapa a začneme klasicky. Vidíme, že poplujeme-li podél ostrova XY na hloubce nejméně 20 metrů, vyhneme se veškerému nebezpečí u jeho břehů. Za mysem Z nám pomůže maják. Nesmíme se dostat pod náměr na maják 260°. A až bude náměr na kostelní věž ve vesnici A 190°, můžeme zamířit na červený maják v přístavu B.

Není to nic složitého. Stačí jednoduché znalosti z terestrické navigace. A samozřejmě uvědomit si to a metodu, jak bezpečně doplout do přístavu B, si najít. To může být problém, pokud terestrická navigace byla jen předmětem, ze kterého bylo nutné složit zkoušku. 

Předchozí článek Boataround, jaká je situace
Další článek Sailing 2026 od Pavla Nesvadby
Vytisknout
532

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu