Když refovat, tak pořádně
Ať už se momentálně pohybujete kdekoli, v bouřlivém západním Středomoří, nebo v jugem vyfoukaném Chorvatsku, potřebujete umět dobře refovat. Jaká je základní chyba, které se dopouštějí mnozí?
Vítr se rozfouká, zarefujeme, ale situace se příliš nezlepší. Jachta se stále hodně naklání a špatně se ovládá. Jak je to možné, když plachty jsou zmenšené?
Plachty jsou zarefované, to je pravda, ale jejich profil je velmi hluboký. A to je chyba. Do silného větru potřebujete plochý profil.
Nejčastěji se s touto chybou setkáme na jachtách s klasickou hlavní plachtou a refováním jedním lanem. Důvodem je to, že při systému refování jedním lanem se velmi špatně dotahuje spodní lem plachty. Refovací lano vede přes příliš mnoho záhybů a kladek.
Aby k tomu nedocházelo je třeba nejprve posunout smyčku refovacího lana na ráhně mírně za refovací oko na plachtě. Následně je třeba dotahovat refovací lano tak, aby refovací oka na předním a zadním lemu byla stažena až na ráhno. Přitom musíme kontrolovat, jestli lano někde neskříplo volný kus plachty. Mohlo by ji poškodit.
Toto dotažení je velmi důležité, protože zplošťuje spodní část hlavní plachty.
Následně dotáhneme pořádně výtah hlavní plachty. Chceme-li celou věc zjednodušit, můžeme říci, že čím bude hlavní plachta plošší, tím lépe se nám popluje.
1056
Související články
Co dělat v sílícím větru?
Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
Ovládací prvky přední plachty
Ovládací prvky přední plachty
Potřebujete plout stejně rychle, jako pluje váš soused. Co vše můžete udělat proto, aby byla vaše gena ideálně nastavená? Jaké všechny trimovací prvky jsou k dispozici?
Když nejde odpadnout…
Když nejde odpadnout…
Dvě plachetnice se křižují, jachta s větrem zleva by měla uvolnit cestu, kormidelník to vidí, vše vypadá pod kontrolou. Nestane se však nic, ozve se rána a je tu nepochopitelná kolize.