showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Kdy pracujeme s kikingem

Kdy pracujeme s kikingem
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Kdy pracujeme s kikingem

Trimovacích prvků na turistických jachtách mnoho není. Navzdory tomu mnozí jachtaři některé z nich nechávají bez povšimnutí. Jedním z nich je kiking.

Funkcí kikingu je regulace výšky ráhna. Dotažením kikingu stahujeme ráhno dolů a tím zmenšujeme twist hlavní plachty. Jsou ale okamžiky, kdy dotažení kikingu nemá na twist hlavní plachty téměř žádný vliv.

Stoupačka

Při plavbě proti větru míváme dotaženou otěž hlavní plachty. Kiking nám v té chvíli nepomůže. Je-li dotažená otěž hlavní plachty, která dotahuje ráhno ke středu a dolů, povolení kikingu nemá na twist žádný vliv, protože ráhno je dolů staženo otěží. Z toho vyplývá, že při plavbě proti větru je funkce kikingu zanedbatelná, protože twist primárně nastavujeme otěží hlavní plachty. Potřebujeme-li mít plachtu přitaženou ke středu, ale s twistem, dosáhneme toho přetažením otěžového vozíku mírně do návětří a povolením otěže. Samozřejmě s povoleným kikingem.

Boční a zadoboční kurzy

Potřeba kikingu se začne ukazovat na bočních a zadobočních kurzech. Zde už povolená otěž hlavní plachty nestahuje ráhno dolů.Ráhno má tendenci se zvedat. Podíváme-li se na horní část zadního lemu hlavní plachty, uvidíme, že vršek plavby je přetočený, plachta má velký twist. Chceme-li twist zmenšit (většinou bychom měli chtít), dotahujeme kiking. Na zadním lemu plachty je vidět, že se zavírá. Pokud jsme ještě s kikingem nepracovali, můžeme si to vyzkoušet. Na bočák nebo zadobok povolíme (velmi výrazně, aby to bylo patrné) kiking a později ho dotáhneme podle potřeby. Plachta se znovu zavře. To vše s pohledem upřeným na horní část plachty.

Za silného větru, kdy jachta pluje „na hraně“, může být jedním ze střednědobých řešení povolení kikingu. Hlavní plachta se nahoře otevře a ztratí část výkonu. Toto je extrémně účinné u plachet typu square top (jde o plachty, které svým tvarem nepřipomínají trojúhelník, ale čtyřúhelník).

Kiking je velmi užitečný pomocník. Na mnohých charterových jachtách je to však jen lano navíc, které plete posádku a vyvolává pro mnohé skippery nepříjemné otázky.

 

 

1804

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu