showTop
× Search
Kdy je třeba refovat?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Kdy je třeba refovat?

Kdy je třeba refovat? Je to jasné z předpovědi počasí? Je to jasné z rychlosti větru, když vyplouváme z přístavu? Odpověď není tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát.

Může foukat 18 uzlů a je nutné refovat, ale může foukat 25 a bez refu to pluje stále hezky. Jak se tedy rozhodnout?

Skutečný a zdánlivý

Skutečný vítr v tomto rozhodování nehraje hlavní roli. Důležitý je vítr zdánlivý. Ten se skládá z větru skutečného a z pohybu lodi.

Jednoduše si to vysvětlíme na směru po větru a proti větru. Stojíte na kotvě a vane vítr o rychlosti 20 uzlů. Vyplujete a mříte na motýla na zaďák. Vaše rychlost je 6 uzlů. Vítr, který cítíte na palubě, má rychlost 14 uzlů. Je to vítr zdánlivý. V té chvíli není žádný důvod refovat.

Ve druhém případě poplujete proti větru. Rychost je opět 6 uzlů (je to zjednodušené, nemůžeme plout na plachty přímo proti větru). Rychlost větru na palubě jachty je v té chvíli 26 uzlů. To není na první ref, ale dokonce na druhý.

O nutnosti refovat tedy nerozhoduje rychlost skutečného větru, ale rychlost větru zdánlivého. Nebo jinak. Směr a rychlost skutečného větru a kurz a rychlost lodě.

Když v přístavu nefouká

Když v přístavu fouká málo, ještě to neznamená, že by nebylo dobré zarefovat. Vyplouváte-li na moře, počítejte s tím, že na moři bude foukat více. Vítr na pevnině je zpomalen třením. Na moři bude silnější. Proto je lepší zarefovat již v přístavu. Vždy je jednodušší vytáhnout celou plachtu ve slabším větru než v silném větru refovat.

Když se perete s kormidlem

Pere-li se kormidelník s kormidlem, je čas refovat. Přílišný tlak na kormidle znamená, že jachta je přeplachtěná. Kormidlo je třeba mít vytočené, abychom jachtu udrželi na kurzu. Kormidlem ale v té chvíli brzdíme a rychlost jachty není maximální.  Zmenšení plachet problém vyřeší.

A na závěr rada pro cruisingové jachtaře. Refovat je třeba ve chvíli, kdy vás to poprvé napadne.

 

Předchozí článek Nejlepší jachtařské knížky v českém jazyce
Další článek Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Vytisknout
5957

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu