showTop
× Search
Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní skupina z tlakové výše? Severní a jižní křídlo. Dělí je od sebe 600 mil. Severní křídlo se 3 dny po startu z La Coruni rozhodlo pro kratší, ale riskantnější severní trasu. Znamenalo to překonávat jednu studenou frontu za druhou, plout v náročných podmínkách pro loď, ale i pro posádku. Riskantnější trasa s potenciálním ziskem. Většina startovního pole včetně našeho týmu so rozhodla pro spolehlivější jižní cestu. Delší trasa, ale plavba v relativně spolehlivém pasátu. Dlouho se zdálo, že sever je rychlejší. Výrazně rychlejší. Stále však před sebou tlačil důležitou překážku, takový Taxisův příkop. Tím je na severní trase Azorská tlaková výše. Bezvětrná oblast, kterou je nutné překonat na cestě na jih do pasátu. To se děje právě nyní. Vedoucí jachtě SNSM,...

Poslední videa


Závodní jachting

Katastrofa pro Američany
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Katastrofa pro Američany

Tým American Magic nebude na leden 2021 vzpomínat v dobrém. Při prosincové regatě AC75 se zdálo, že jde o jasného adepta na finále Americas Cupu. Minulý týden poslal favorita do kolen a nedělní rozjížďka skončila katastrofou.

Poprvé v Prada Cupu si Američané jeli pro vítězství. Tým Luna Rossa ztrácel kolem 50 sekund před posledním úsekem a vše se zdálo jasné. Na bóji ale výrazně přifouklo, tým se rozhodl pro složitý manévr obratu a odpadnutí a vše vzalo rychlý spád.

Zadní stěh na levoboku se nepodařilo povolit, loď ztratila stabilitu, vylétla z vody, zabořila se zpět a překlopila se. Rychlost před nehodou vylétla až ke 47 uzlům.

Image
Na místo přispěchaly čluny jednotlivých týmů. Podařilo se spočítat všechny členy posádky lodě, kteří byli na palubě. Pak začalo stavění lodě na nohy. Na rozdíl od jiných podobných nehod se tentokrát americké lodi nechtělo. Když se ji podařilo zvednout, ukázalo se, že trup sedí hluboko ve vodě. Něco bylo špatně!

Bylo jasné, že v lodi musí být díra. Na záchraně americké lodě se podíleli hasiči, pobřežní stráž i ostatní týmy. Když se podařilo jachtu Patriot stabilizovat, nastalo pomalé tažení na základnu, kam konvoj dorazil až před jedenáctou večer. Na jeřábu se ukázala příčina tonutí. Veliká díra v trupu, která vznikla, když jachta po krátkém letu znovu narazila na hladinu.

Foto COR 36 | Studio Borlenghi

Foto COR 36 | Studio Borlenghi

Patriot na týmové základně.
Američané mají jedno štěstí v neštěstí. Další rozjížďky se jedou až za 12 dnů. Na opravy téměř 2 týdny. Jak se zadaří, je otázkou. Kromě díry v trupu je otázkou, v jakém stavu je zaplavená elektronika a hydraulika, která na lodi ovládá vše. Podle vyjádření Terryho Hutchinsona, šéfa amerického týmu, je hydraulika téměř nepoškozená. Horší je to s elektronikou, kterou bude třeba vyměnit. Tým by měl mít s sebou kompletní náhradní sadu. I tak zřejmě půjde o velmi náročné dva týdny.

Americký tým je v krizi. Po předvánoční euforii, je tu 0 bodů ve výsledkové listině a velmi vážně poškozená loď. To nevypadá pro newyorský klub dobře… Terry Hutchinson ale slibuje, že se vrátí. A pokud se podíváme na britský tým INEOS, šance tu je. V přípravném předvánočním závodě byli Britové beznadějně poslední. Nyní startovnímu poli dominují.

Výsledky najdete zde.

3454

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu