Kam uvázat fendry
Připlouváte zádí k molu a posádka začíná vyvazovat fendry. Obvykle to dopadne tak, že nejvíce fendrů je na přídi, kde jsou nejméně třeba. Kde je jejich správné místo?
Začneme tím, proč je většina fendrů na přídi. Na zádi je bimini, kolem kterého se špatně pohybuje, proto tam posádka fendry neváže. Naopak na přídi se vyvazují nejlépe.
Proč je chyba mít fendry na přídi? Jachty jsou na přídi úzké a nedotýkají se. Proto je zbytečné tam mít fendry.
Více k zádi
Zádě moderních jachet jsou naopak široké. Couvám-li k molu, budu se okolních jachet dotýkat nejprve zádí. Proto je třeba s fendry začít daleko na zádi. Například u zadního koše (nerezové zábradlí na zádi). Pak už pokračuji dopředu tak, abych pokryl fendry nejširší části jachty. Poslední fendr stačí v místě, kde se jachta zužuje k přídi.
Metoda Pacák
Jiří Pacák, který zajíždí do přístavů dnes a denně již cca dvě desítky let, volí ještě jiný způsob uvázání fendrů. První fendr je až na zádi, na hraně zrcadla a boku. Je uvázán hodně napevno, aby neměl možnost vyskočit, když se trupy vůči sobě vzájemně pohybují. Vypadá to zvláštně, ale je to praktické.
Když mě sfoukne vítr?
Vzhledem k tomu, že na přídi není žádný fendr, je dobré mít jednoho člena posádky, který má připraven fendr v ruce a pokud příď sfoukne vítr, strčí fendr tam, kde je třeba.
Mnohé další zajímavosti o přístavních manévrech najdete zde.
6458
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Pacákův trojobal
Pacákův trojobal
Dnes tu pro vás máme další z inovací zkušeného Jirky Pacáka. Jmenuje se Pacákův trojobal a jde o úpravu fendrů tak, aby posloužily i v místech, kde jsou třeba větší fendry než ty, které máme k dispozici. Dnes tedy Jirky inovace na téma, z těch malých na ty velké.
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Zajíždíte do přístavu. Vítr fouká od zádě, vše je naprosto pod kontrolou. Stačí jediná chyba a najednou je tu krizová situace. Velké poučení o tom, jak málo stačí ke vzniku krizovky.
Zkusíme to, uvidíme
Zkusíme to, uvidíme
Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo.
Jak využít zabrzdění u mola?
Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.