showTop
× Search
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Daniel Vodička

Ještě jedno nebezpečí na zaďák

Plujete na zadoboční vítr. Posádka je nadšená, protože na rychloměru dlouhé chvíle vídí číslo začínající devítkou. Ani hranice 10 uzlů není nedosažitelná… Je ale nejvyšší čas se zamyslet.

Na palubě máte nezkušenou letní posádku. Je spokojená, protože loď se nenaklání, vítr příliš nefouká a loď atakuje 10 uzlů. Maximální spokojenost. Cíl, který se zdál být den plavby daleko, bude dosažen za 4 hodiny.

Proč je v té chvíli třeba myslet na zadní vrátka? Proč je třeba refovat a snižovat rychlost jachty? Poznáte to ve chvíli, kdy si poprvé s lodí pohraje vlna, jachta nekontrolovaně vyostří a najednou bude na palubě drama. Jachta bude mít bortlajsnu pod hladinou, plachty budou mlátit, ráhno zběsile poletuje nad hlavami posádky, vaši blízcí mají děs v očích a vy nejste schopni jachtu vrátit na kurz. Najednou je tu krizová situace. Teď již je jasné, že bylo třeba refovat už dávno.

Vítr skutečný a zdánlivý

Abychom si vysvětlili, proč se situace během pár vteřin změnila z parádní plavby na noční můru, je třeba se podívat na vítr. Na vítr skutečný a zdánlivý.

Na obrázku k článku vidíte dvě plachetnice a chlapíka na ostrově (může to být i žena, pokud je to třeba). Chlapík (žena) na ostrově změří rychlost větru 25 uzlů.

Vlevo od ostrova pluje plachetnice na zadní vítr. Protože pluje rychlostí 10 uzlů, vytváří si vlastní jízdní vítr o rychlosti 10 uzlů, jehož směr je opačný než směr plavby. Tento vítr bude od větru skutečného odčítat. Na plachty jachty pak působí zdánlivý vítr o rychlosti 15 uzlů. Tento vítr posádka při plavbě na zaďák cítí. Je to příjemná plavba, příliš nefouká…

Obrázek plachetnice vpravo od ostrova ukazuje, co se stane ve chvíli, kdy kormidelník (kormidelnice) nezvládne řízení, jachta prudce vyostří a popluje proti větru. Jízdní vítr je třeba v té chvíli připočítat ke skutečnému větru a najednou plujeme proti více než 30 uzlům větru. Chvíle, kdy se posádka (mužská i ženská část) bojí o život.

To je důvod, proč uvažovat na zadní vítr o refování už ve chvíli, kdy se vše zdá být pod kontrolou. Navíc při refování budete ostřit, proto pro tuto činnost musíte počítat s tím, že vítr zesílí. Raději dříve, než aby se jednalo o boj o život.

Poznámka

Všechna čísla v obrázku jsou smyšlená, aby to hezky vycházelo. 

Předchozí článek Žluťáky za krále Klacka
Další článek Kdy používat na jachtě windpilota
Vytisknout
10949

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu