Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Plujete na zadoboční vítr. Posádka je nadšená, protože na rychloměru dlouhé chvíli vídí číslo začínající devítkou. Ani hranice 10 uzlů není nedosažitelná… Je ale nejvyšší čas se zamyslet.
Na palubě máte nezkušenou letní posádku. Je spokojená, protože loď se nenaklání, vítr příliš nefouká a loď atakuje 10 uzlů. Maximální spokojenost. Cíl, který se zdál být daleko den plavby, bude dosažen za 3 hodiny.
Proč je v té chvíli třeba myslet na zadní vrátka? Proč je třeba refovat a snižovat rychlost jachty? Poznáte to ve chvíli, kdy si poprvé s lodí pohraje vlna, jachta nekontrolovaně vyostří a najednou bude na palubě drama. Jachta bude mít bortlajsnu pod hladinou, plachty budou mlátit, ráhno zběsile poletuje nad hlavami posádky, vaši blízcí mají děs v očích a vy nejste schopni jachtu vrátit na kurz. Najednou je tu krizová situace. Teď již je jasné, že bylo třeba refovat už dávno.
Vítr skutečný a zdánlivý
Abychom si vysvětlili, proč se situace během pár vteřin změnila z parádní plavby na noční můru, je třeba se podívat na vítr. Na vítr skutečný a zdánlivý.
Na obrázku k článku vidíte dvě plachetnice a chlapíka na ostrově (může to být i žena, pokud je to třeba). Chlapík (žena) na ostrově změří rychlost větru 25 uzlů.
Vlevo od ostrova pluje plachetnice na zadní vítr. Protože pluje rychlostí 10 uzlů, vytváří si vlastní jízdní vítr o rychlosti 10 uzlů, jehož směr je opačný než směr plavby. Tento vítr bude od větru skutečného odčítat. Na plachty jachty pak působí zdánlivý vítr o rychlosti 15 uzlů. Tento vítr posádka při plavbě na zaďák cítí. Je to příjemná plavba, příliš nefouká…
Obrázek plachetnice vpravo od ostrova ukazuje, co se stane ve chvíli, kdy kormidelník (kormidelnice) nezvládne řízení, jachta prudce vyostří a popluje proti větru. Jízdní vítr je třeba v té chvíli připočítat ke skutečnému větru a najednou plujeme proti 35 uzlům větru. To je ta chvíle, kdy se posádka (mužská i ženská část) bojí o život.
To je důvod, proč uvažovat na zadní vítr o refování už ve chvíli, kdy se vše zdá být pod kontrolou. Navíc při refování budete ostřit, proto pro tuto činnost musíte počítat s tím, že vítr zesílí. Raději dříve, než aby se jednalo o boj o život.
9199
Související články
Odkud přijde poryv a jak bude silný
Odkud přijde poryv a jak bude silný
Předpověď slibovala 12 uzlů a místo toho bojujeme s 20 uzly větru. Znamená to, že předpověď zase nevyšla, nebo je chyba na naší straně a něco nevíme?
Proč jsou vlny velké?
Proč jsou vlny velké?
Před vyplutím sledujeme jak bude foukat. Silný vítr však nemusí být největším nebezpečím. horší jsou vlny. Pro naši plavbu jsou velmi důležité a my bychom měli být schopni odhadnout, co nás na moři čeká.
Proč refujete proti větru?
Proč refujete proti větru?
Často se setkávám s jachtaři, kteří chtějí refovat při plavbě proti větru. Ne že by to nešlo, ale jiné řešení je snazší, bezpečnější a co se týče plavby k cíli i rychlejší.