showTop
× Search
Je třeba věnovat pozornost přílivu ve Středomoří?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Navigace

Je třeba věnovat pozornost přílivu ve Středomoří?

Středomoří je obecně počítáno za oblast se zanedbatelným přílivem a odlivem. Zanedbatelný ale neznamená žádný. Proto jsou okamžiky, kdy bychom se měli výškou přílivu a odlivu zabývat i tam.

V mnoha oblastech Středomoří výšku přílivu neřešíme. Rozdíly jsou neveliké. Skáče-li hladina o 20 cm nahoru a dolů, není to důvod ke znepokojení. Obvykle se do míst, kde máme pod kýlem 20 cm vody, nepouštíme. Někdy ale situace a z ní vyplývající důsledky mohou překvapit.

Spring a neap

Každý jachtař, i když nemá papíry pro oblast B, by měl vědět, co je to springový a neapový příliv a kdy nastává. Výška přílivu (a odlivu) je závislá na vzájemném postavení Země, našeho měsíce a slunce. Nacházejí-li se v jedné řadě, vyskytuje se tzv. springový příliv. Je to stav, kdy jsou rozdíly mezi vysokou a nízkou vodou veliké. V případě, že pozice měsíce je kolmá na linii Země – naše slunce, jedná se o neapový příliv, kdy jsou rozdíly mezi vysokou a nízkou vodou malé.

Springový příliv nastává okolo úplňku a novu, neapový příliv při první a třetí čtvrti měsíce. Podíváme-li se například na italské Benátky, tak springový rozdíl hladin v srpnu se blíží k 90 cm, neapový je jen 30 cm. Je tedy dobré o tom něco vědět a alespoň tušit, v jaké fázi se nacházíme.

Za plavby na otevřeném moři nebudeme výšku vody řešit, ale jiné je to v přístavech. Tam už se můžeme dostávat do situací, kdy pod kýlem již stopa vody není. A pak už i změna vodní hladiny o 40 cm, která je ve většině Středomoří běžná, může mít za následek, že nasedneme na dno. Pokud je to kýlem, obvykle se nic nestane. Ve Středomoří se ale často stojí zádí ke břehu a pak to může být kormidlem. Následky jsou výrazně horší.

Závěrem

Ve velké části Středomoří je třeba počítat s tím, že hladina může létat o více než 30 cm nahoru a dolů. Záleží na fázi měsíce. Za plavby to obvykle není třeba řešit. Výjimkou jsou mělké průlivy a nízké mosty. Větší potíže mohou nastat v přístavech. Pokud nemáme pod kýlem dostatečnou hloubku, je třeba si zkontrolovat stav přílivu. Najdete ho například v mapových aplikacích C-map, Navionics, nebo na internetových stránkách, jako jsou www.tideschart.com, www.tide-forecast.com.

Předchozí článek Co je to VMG?
Další článek Ztroskotání u Rogoznice
Vytisknout
2713

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu