showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Jak zabránit ráhnu mlátit na vlnách

Jak zabránit ráhnu mlátit na vlnách
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak zabránit ráhnu mlátit na vlnách

Moře je rozvlněné, vítr slábne a ráhno začíná poletovat z boku na bok. S nepříjemnými ránami. Jak tomu zabránit a stále plout na plachty?

Není nic příjemného, když vítr neudrží hlavní plachtu na závětrném boku a ráhno se s úderem zhoupne na každé vlně. Komu není lhostejné zdraví lodě, plachtu stáhne, nebo ráhno přitáhne na střed. Fouká-li boční nebo zadoboční vítr, je tento trim naprosto nevhodný.

Je tu ale jedno snadné řešení, jak správný trim zachovat. Respektive dvě. To první může být použitelné, záleží na úhlu větru, na jachtě s otěžovým vozíkem. Otěž utáhneme, ale otěžový vozík přetáhneme na závětrný bok. Není-li vítr příliš z boku, nebo zadoboku, může to být správné řešení.

Kontrašot

Přichází-li vítr ze zadoboku, nebo nemáme-li otěžový vozík, musíme si pomoci jinak. Ráhno ve správné pozici zafixujeme kontraotěží, neboli kontrašotem.

Máme dvě řešení. Méně praktické a praktičtější.  Společné je uvázání kontrašotu na konci ráhna, nebo v místě uchycení hlavní otěže. Správné je uvázání kontrašotu na konci ráhna, ale ve slabém větru si můžeme dovolit i místo uchycení otěže.

Při méně praktickém řešení vedeme kontrašot na vazák ve středu, nebo na přídi lodě. A tam ho uvážeme. Je třeba ráhno povolit o něco více, než je třeba, uvázat kontrašot a pak dotáhnout otěž na vinšně. V případě opačného postupu kontrašot nedokážeme dostatečně napnout.

Dokonalejší řešení vyžaduje kladku na středovém, nebo příďovém vazáku, a vedení kontrašotu na vinšnu v kokpitu. V takovém případě je možné plachtu snadno průběžně trimovat.

935

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu