showTop
× Search
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit. Čelo startovního pole je západně od Kanárů. Nerovná stopa, která se od Madeiry klikatí za zádí vedoucí Holcim-PRB, jasně ukazuje, že vítr v posledních hodinách nebyl stabilní. Hodně byl ovlivněn mraky jeho směr i síla. V takových okamžicích je snadné uvíznout v bezvětří pod mrakem, jako se to stalo Samu Goodchildovi. Rychlý závodník si dal na 30 minut pauzu. Nestabilní podmínky jsou vidět i na rychlostech vedoucí skupiny. Lunven 14,4 uzlu, Goodchild 19,1, Richomme 8,9,  Ruyant 13,4 a například Simon jen 5,2 uzlu. Vítr nyní vane N – NW kolem 13 uzlů a bude slábnout. Nejrychlejší mají před sebou 500 mil ve slabém větru, než se dostanou na úrovni Kapverd do pasátu. Znamená to dalších 500 mil neustálé pozornosti, hledání větru. Nevypadá to na...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jak vyplout z místa, z kterého vyplout nelze?

Jak vyplout z místa, z kterého vyplout nelze?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby, Kam jet

Jak vyplout z místa, z kterého vyplout nelze?

V nejmenším a nejzazším přístavním bazénu maríny Tankerkomerce v Zadaru jsou místa, ze kterých na první pohled vyplout nelze. Vyplouvající jachta se sotva vejde na šířku mezi přídě vyvázaných jachet. Není pravda, že to nelze, při zvolení správné techniky je to možné. I bez příďového propeleru.

Marína Tankerkomerce v Zadaru je mimořádně těsná. Místa mezi příděmi jachet, zvláště v zadním bazénu ve vnitrozemí, je minimum. Když už si myslíte, že méně místa již být nemůže, přidají k molům další větší jachty a život se stane ještě zajímavějším.

Situace na obrázku na nás čekala na jarním kurzu přístavních manévrů Místa mezi příděmi méně než minimum a bylo třeba s naznačenou jachtou vyplout. Možnosti byly dvě, jako obvykle, vyplout na přední chod, nebo vycouvat. Vzhledem k naznačené situaci a typu lodě jsem se rozhodl vycouvat. Jachta Bavaria 37 Cruiser má jeden list kormidla, je tedy možné využívat prop wash. Navíc vlevo od vyplouvající jachty bylo více místa, mnohem lépe se tam směřovala příď. Nebylo tak třeba používat ani příďový propeler.

Základem v podobných situacích jsou fendry, ideální dvě volné koule, po jedné na každém boku, se kterými dva členové posádky sledují riziková místa.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Pokud vše promyslíme a správně provedeme, není třeba ani příďový propeler.
Vzhledem k volnému místu, které měla vyplouvající jachta na bocích, bylo možné v podstatě hned tlačit příď na levobok, samozřejmě s rezervou u kotvy vlevo stojícího motoráku. S plynem pracujeme tak, že že přední chod dáváme v kratších, ale razantnějších impulsech. Prop wash má díky tomu razanci a jachta nestihne nabrat rychlost. Potřebujeme se stočit podél uličky, ideálně v jejím středu. Stáčíme jachtu, jakmile je v ose uličky brzdíme a začínáme couvat. Zřejmě se nám na první pokus nepodaří být přímo na středu. Doladění provedeme využitím prop washe. Stočíme kormidlo, zařadíme krátký a razantní přední chod a posuneme si záď podle potřeby vpravo či vlevo. Vzhledem k úzké uličce bude třeba použít doladění prop washem několikrát.

Jsme na středu, můžeme vyplouvat. V podstatě máme vyhráno. Začínáme couvat, příď táhneme na středu uličky za sebou. Bude-li třeba, použijeme doladění prop washem. Prop wash nám za těchto podmínek prokazuje stejnou službu jako případný záďový propeler. Je třeba být přesný, protože mezi kotvami stojících jachet a boky vplouvající jachty není více než 20 cm (možná se vám zdá, že nevím, co je 20 cm, ale vím to. Prostor mezi roztaženým palcem a prostředníčkem).

Proč jsme nevyplouvali na přední chod?

Při vyplouvání na přední chod by bylo mnohem obtížnější jachtu nasměrovat mezi přídě stojících jachet, stáčeli bychom se mezi nimi. Proto bychom potřebovali více místa. Celou situaci bychom měli méně pod kontrolou.

Jsou to sice náročné podmínky, ale v těchto podmínkách provozujeme naše kurzy přístavních manévrů. Jak se říká, těžko na cvičišti, lehko na bojišti. 

1676

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu