showTop
× Search
Společnost PRB končí se sponzoringem týmu IMOCA. Dvojnásobný vítěz Vendéé Globe už v dalším ročníku triumf nepřidá. Loď Holcim-PRB je na prodej. Končí firma, která se angažovala v offshore jachtingu 33 let. Barvy PRB se poprvé objevily na Vendéé Globe v roce 1992. Tenkrát vedl jachtu PRB Jean-Yves Hasselin. Doplul poslední za 153 dny. V roce 1996 to byla Isabelle Autissier. Ta již patřila mezi favority. Nedokončila kvůli technickým problémům. Ročník 2000 znamenal první velký úspěch francouzského výrobce stavebnin. Vítězství Michela Desjoyeaux. O den porazil Angličanku Ellen MacArthur. O čtyři roky později se stejnou lodí zvítězil Vincent Riou, když porazil o 7 hodin Jeana Le Cam. V ročníku 2008 Vincent Riou v barvách PRB nedokončil. U mysu Horn zachraňoval Jeana Le Cama z překlopené jachty VM Materiaux, ale střetl se outriggerem s vrakem lodě, uchycení stěžně bylo poškozeno a musel odstoupit. V okamžiku záchrany plul...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Jak se správně vytáhnout na stěžeň

Jak se správně vytáhnout na stěžeň
Vojtěch Sládeček

Jak se správně vytáhnout na stěžeň

Během jachtařských výletů se může stát, že z nějakého důvodu potřebujeme opravit něco na stěžni, nebo zkontrolovat takeláž. Přestane nám svítí kotevní, nebo motorové světlo, uteče nám jeden konec výtahu, nebo třeba jen potřebujeme provléknout lanko pod sálingem. Jak správně postupovat?

Běžnou výbavou dnešních lodí právě pro tuto činnost je tzv. Bosun chair. Speciální sedák, s pevnou deskou ve spodní části, na kterou se posadíte. Ten bývá součástí výbavy plachetnice. Ve většině případů jde o bezpečný postroj. Z osobní zkušenosti však většinou vozím vlastní sedák, kterému prostě jen více důvěřuji, protože ho používám častěji.

Otázkou však je, jak se správně k sedáku vyvázat. Zde několik doporučení.

Pokud to jde, vždy používám dva výtahy. Jeden jako hlavní a druhý jako záložní. Vzhledem k tomu, že často plujeme na půjčených lodích, nevíme v jak dobrém stavu lana jsou, případně jestli nejsou nějak poškozená, třeba vlivem špatné kladky na vrcholu stěžně. Problém také je, že celá jedna půlka výtahu zůstává schovaná ve stěžni. A na takové lano prostě a jednoduše nechceme vytáhnou člena posádky 10 a více metrů nad palubu.

Pokud máte loď s rolovacími plachtami, jste počtem výtahů lehce omezení. Vždy ale můžeme jako zálohu použít např. topenantu. Vrchol lana bude sice obcházet kolem vantů, ale lano se nebude tolik dřít, protože jako záložní nebude v tahu.

Dalším klíčovým bodem je, jak výtah upevnit do sedáku. Zde platí jedno pravidlo, nikdy nepoužívat šekly, snap šekly, nebo soft šekly, kterými jsou výtahy vybaveny. Opět neznáme konkrétní stav, navíc snap šekl se může jednoduše povolit. Proto výtahy vždy uvazujeme klasickým uzlem. Použít můžeme buď klasickou dračí smyčku, nebo pokud chceme být opravdu precizní, můžeme použít horolezeckou dvojitou osmu.

Potěšilo mě, že už se na některých charterových lodích setkávám s upozorněním na tuto problematiku ve formě nálepek přímo na stěžni.

Rada na závěr, když se nechcete při vytahování člověka nahoru utočit na vinšně k smrti, vyplatí se, aby zbylí členové posádky pumpovali výtahem. Vám jen stačí lano za stoperem lehce dobírat.

2039

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu