Jak se správně vytáhnout na stěžeň
Během jachtařských výletů se může stát, že z nějakého důvodu potřebujeme opravit něco na stěžni, nebo zkontrolovat takeláž. Přestane nám svítí kotevní, nebo motorové světlo, uteče nám jeden konec výtahu, nebo třeba jen potřebujeme provléknout lanko pod sálingem. Jak správně postupovat?
Běžnou výbavou dnešních lodí právě pro tuto činnost je tzv. Bosun chair. Speciální sedák, s pevnou deskou ve spodní části, na kterou se posadíte. Ten bývá součástí výbavy plachetnice. Ve většině případů jde o bezpečný postroj. Z osobní zkušenosti však většinou vozím vlastní sedák, kterému prostě jen více důvěřuji, protože ho používám častěji.
Otázkou však je, jak se správně k sedáku vyvázat. Zde několik doporučení.
Pokud to jde, vždy používám dva výtahy. Jeden jako hlavní a druhý jako záložní. Vzhledem k tomu, že často plujeme na půjčených lodích, nevíme v jak dobrém stavu lana jsou, případně jestli nejsou nějak poškozená, třeba vlivem špatné kladky na vrcholu stěžně. Problém také je, že celá jedna půlka výtahu zůstává schovaná ve stěžni. A na takové lano prostě a jednoduše nechceme vytáhnou člena posádky 10 a více metrů nad palubu.
Pokud máte loď s rolovacími plachtami, jste počtem výtahů lehce omezení. Vždy ale můžeme jako zálohu použít např. topenantu. Vrchol lana bude sice obcházet kolem vantů, ale lano se nebude tolik dřít, protože jako záložní nebude v tahu.
Dalším klíčovým bodem je, jak výtah upevnit do sedáku. Zde platí jedno pravidlo, nikdy nepoužívat šekly, snap šekly, nebo soft šekly, kterými jsou výtahy vybaveny. Opět neznáme konkrétní stav, navíc snap šekl se může jednoduše povolit. Proto výtahy vždy uvazujeme klasickým uzlem. Použít můžeme buď klasickou dračí smyčku, nebo pokud chceme být opravdu precizní, můžeme použít horolezeckou dvojitou osmu.
Potěšilo mě, že už se na některých charterových lodích setkávám s upozorněním na tuto problematiku ve formě nálepek přímo na stěžni.
Rada na závěr, když se nechcete při vytahování člověka nahoru utočit na vinšně k smrti, vyplatí se, aby zbylí členové posádky pumpovali výtahem. Vám jen stačí lano za stoperem lehce dobírat.
2039
Související články
Noční vibrace v lanoví
Noční vibrace v lanoví
V noci fouká vítr, výtahy vibrují a naráží do stěžně. Nevyspíte se. Dotažení lan není řešení, pouze tím zvýšíte frekvenci vibrací.
Chcete instalovat vnitřní přední stěh?
Chcete instalovat vnitřní přední stěh?
Vnitřní přední stěh je praktický pomocník. Za silného větru na něj vytáhneme menší kosatku, oplachtění je vyvážené a jachta výborně stoupá. Kam stěh instalovat?
V přístavu pozor na stěžně
V přístavu pozor na stěžně
Přístav nemusí znamenat bezpečný úkryt. Za určitých okolností je třeba vyvázání jachet věnovat trochu pozornosti. Jinak může dojít k nákladnému poškození jachty.
Jak snadno změřit napětí vantů
Jak snadno změřit napětí vantů
Existují různé nástroje vyvinuté pro měření napětí takeláže. Je také možné se zeptat profesionálního riggera na ideální napětí pro vaši loď. Rigger by vám měl vysvětlit, jak dospět ke správným hodnotám napětí, a poskytnout vám tipy, jak takeláž upravovat a jak se o ní obecně starat. Existuje ovšem i levnější a více „old school“ způsob.
Námět pro majitele jachet pro plavbu v silném větru
Námět pro majitele jachet pro plavbu v silném větru
Plavba v silném větru se zarolovanou genou není ono. Není vidět na špióny, jachta hůře stoupá, plachty nespolupracují, jak by měly. Na soukromé jachtě to má řešení.