showTop
× Search
Jak řeší Yacht Club Praha závadu na kotevním vrátku?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Jak řeší Yacht Club Praha závadu na kotevním vrátku?

Od Matěje Nováka z Yacht Club Praha tu máme další díl o všedních závadách, ke kterým dochází během roku na (nejen) charterových jachtách. Tentokrát závada na kotevním vrátku. Příčinou je únava materiálu.

Vše má nějakou životnost. Gumy na autě, plachty na lodi, technická kontrola na mopedu, laboratorní myš, ministr školství, sluneční soustava. A samozřejmě i kotevní vrátek.

Více vydrží na soukromých lodích. Nejdéle na těch, které nevyplouvají. Pak těch, co vrátek nepoužívají. Ale i ti majitelé, kteří často kotví, udrží vrátek citlivým užíváním v chodu déle než na charterové jachtě. Tam často cit chybí.

Prasklina na převodovce

Foto Matěj Novák

Foto Matěj Novák

Oprava zabrala 2 hodiny času.
Matěj Novák z Yacht Club Praha nám popsal závadu, ke které došlo na převodovce kotevního vrátku na Bavaria 46 Cruiser.

Celý vrátek je složen ze tří částí - elektrický motor, převodovka a horní buben, na který se navíjí řetěz. 

Funguje to tak, že elektrický motor přenáší pohyb na převodovku, která převádí přes hřídel točivou sílu na horní buben. V tomto případě se stalo to, že vlivem koroze prasklo pouzdro/uchycení hřídele, přes kterou se právě tento točivý moment přenáší. 

Každou ze tří částí je možné objednat zvlášť. Motor, převodovku a buben. U tohoto servisu jsme měnili pouze převodovku. Cena byla cca 500 EUR + čas. Práce trvaly cca 2 hodiny a v mezičase jsme klientovi zaplatili konzumaci v restauraci.

Image
Kompletní pohled na vrátek, o který se jedná.
Je samozřejmě možné, že ne každá charterová společnost volí takto citlivý přístup. Při výměně celého vrátku je cena cca 1500 EUR bez daně. 

K závadě dochází primárně vlivem mořské vody a stáří. Pokud se tedy něco takového někomu v průběhu charteru přihodí, těžko mu to může být dáváno za vinu, protože na to nemá vliv. Je ale otázkou, kdo se bude na celou věc takto dívat.

Je to jeden z příkladů, proč je vhodné si vybírat spolehlivé charterové společnosti, kde se se zákazníkem nezachází jako s kusem hadru. A kde je možné se jednoduše o případných závadách pobavit.

Předchozí článek Rybář nalezen po 95 dnech na oceánu
Další článek Chladné dny, bóra pod Velebitem a vibrace na stěžni
Vytisknout
1005

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu