Jak připravit lana na přistání
Pohodové přistání často zhatí maličkost. Chybějící nebo špatně uvázaná lana. Jak připravit lana na přistání zádí tak, aby k takové chybě nemohlo dojít?
Lidská zkušenost říká, že vše, co se může p….t, se p….e. Při přistávání s jachtou to platí dvojnásob. Nervozita dokáže velké věci. Lze tomu zabránit. Musíme si vše potřebné připravit v klidu tak, aby k chybě nemohlo dojít. Nejen nedošlo, ale ani nemohlo dojít.
Jak připravit lana
Grafika Lodní noviny
Lana jsou připravená tak, že nelze chybovat. Je třeba je jen vzít a hodit, v cestě nic nestojí.
Jak připravit vyvazovací lana tak, aby k chybě nemohlo dojít? Musíme eliminovat možnost hodit lana přes zábradlí. Na to je jednoduchá pomoc. Konec lana vyvážeme na záďovém vazáku, protáhneme zbytek lana pod zadním košem tak, jak má vést, vedeme ho ke středu kokpitu a nakonec položíme volné a vzorně smotané lano na lavičku ve středu kokpitu, nebo na jeho podlahu (dle uspořádání lodě). Část lana, která vede vně zadního koše položíme na kraj paluby, aby nemohlo spadnout, nebo jinak zajistíme proti pádu do vody. Volné klubko lana proti pádu obvykle zajistím tak, že lano vedoucí k vazáku dám dospodu a zajistím ho zatížením volným klubkem.
Máte-li lana takto připravená, bez potíží si je na břeh může hodit kormidelník. A kdyby ne kormidelník, tak kdokoli, koho požádáte. Stačí k nim přijít a hodit. Nelze (vím, že jsou jedinci, kteří dokáží nemožné) to zkazit.
Kdy lano hodit
A ještě drobnost. Kdy lano házíme? Je to jednoduché. Když máme 100% jistotu, že dohodíme. Času je obvykle více, než si myslíme. Je lepší hodit lano později, než ho předčasně mrsknout do vody. nakonec většinou ho stačí podat.
Vše vás můžeme také naučit na našich kurzech.
2436
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Zajíždíte do přístavu. Vítr fouká od zádě, vše je naprosto pod kontrolou. Stačí jediná chyba a najednou je tu krizová situace. Velké poučení o tom, jak málo stačí ke vzniku krizovky.
Zkusíme to, uvidíme
Zkusíme to, uvidíme
Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo.
Jak využít zabrzdění u mola?
Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.
Jak zajet sólo na toto místo?
Jak zajet sólo na toto místo?
Včera jsme si rozebrali jednoduchou možnost, jak z místa vyplout. Dnes se podíváme, jak na místo jednoduše zajet i v případě, že jsem na palubě sám.