showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jak připravit lana na přistání

Jak připravit lana na přistání
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak připravit lana na přistání

Pohodové přistání často zhatí maličkost. Chybějící nebo špatně uvázaná lana. Jak připravit lana na přistání zádí tak, aby k takové chybě nemohlo dojít?

Lidská zkušenost říká, že vše, co se může p….t, se p….e. Při přistávání s jachtou to platí dvojnásob. Nervozita dokáže velké věci. Lze tomu zabránit. Musíme si vše potřebné připravit v klidu tak, aby k chybě nemohlo dojít. Nejen nedošlo, ale ani nemohlo dojít.

Jak připravit lana

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Lana jsou připravená tak, že nelze chybovat. Je třeba je jen vzít a hodit, v cestě nic nestojí.
Jak připravit vyvazovací lana tak, aby k chybě nemohlo dojít? Musíme eliminovat možnost hodit lana přes zábradlí. Na to je jednoduchá pomoc. Konec lana vyvážeme na záďovém vazáku, protáhneme zbytek lana pod zadním košem tak, jak má vést, vedeme ho ke středu kokpitu a nakonec položíme volné a vzorně smotané lano na lavičku ve středu kokpitu, nebo na jeho podlahu (dle uspořádání lodě). Část lana, která vede vně zadního koše položíme na kraj paluby, aby nemohlo spadnout, nebo jinak zajistíme proti pádu do vody. Volné klubko lana proti pádu obvykle zajistím tak, že lano vedoucí k vazáku dám dospodu a zajistím ho zatížením volným klubkem.

Máte-li lana takto připravená, bez potíží si je na břeh může hodit kormidelník. A kdyby ne kormidelník, tak kdokoli, koho požádáte. Stačí k nim přijít a hodit. Nelze (vím, že jsou jedinci, kteří dokáží nemožné) to zkazit.

Kdy lano hodit

A ještě drobnost. Kdy lano házíme? Je to jednoduché. Když máme 100% jistotu, že dohodíme. Času je obvykle více, než si myslíme. Je lepší hodit lano později, než ho předčasně mrsknout do vody. nakonec většinou ho stačí podat. 

Vše vás můžeme také naučit na našich kurzech

2436

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2024»
poútstčtsone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Na horu