Jak pomůže googlemapa při kotvení
Blížíte se na neznámé kotviště a informací máte pomálu. Mapa v plotteru sice ukazuje hloubky, ale to nemusí stačit. Kde najdete více informací o kotvišti? Víte, že je máte po ruce v telefonu?
Otevřete si zátoku v satelitních mapách Google (nebo v mapách Seznam). Najdete tam téměř vše, co jste se nedozvěděli v mapách Navionics. A jde o důležité informace, které vám hned ukážou, které části zátoky jsou ke kotvení nevhodné a kam byste naopak měli zamířit.
Na příkladu zátoky Krknjaš na východě Veli Drveniku se podíváme, co se dá ze satelitního snímku vyčíst.
Pod článkem najdete vedle popsané satelitní fotografie i výřez z mapy Navionics ze stejné oblasti. Doplněním těchto dvou zdrojů jsme schopni zjistit o lokalitě mnohem více.
Druhy dna jsou označeny písmeny. Barevnost písmen je rozčleněna dle vhodnosti pro kotvení
Zdroj Google
Druhy dna najdete popsané v článku.
A – písečné dno, vynikající pro kotvení, vhodná hloubka
B – písek mezi skalnatým dnem. Zde je otázkou, o jak hluboký písek jde a bude-li jeho hloubka dostatečná na kotvení (aby se kotva zachytila)
C – písečné dno, ale dle konzultace s Navionics je hloubka vody příliš malá
D – mořská tráva Posidonia. Kotva zde špatně drží a kotvení v Posidonii je i z ekologických důvodů nevhodné. Navíc je zde dle konzultace s Navionics malá hloubka
E – skalnaté dno, nevhodné pro kotvení
F – mořská tráva Posidonia. . Kotva zde špatně drží a kotvení v Posidonii je i z ekologických důvodů nevhodné. Hloubka na kotvení dle Navionics OK.
G – Hlubší dno. Na snímku je možné tušit místa s Posidonií i místa bez. Hloubka dle Navionics zde přesahuje 10 m, je možné zde kotvit, ale raději bych volil mělčí vodu.
Poznámka na závěr
Navionics ukazuje mezi ostrovy Drvenik, Krknjas Veli a Krknjas Mali hloubku menší než 1 m. V reálu je možné tudy s maximální opatrností proplout s jachtou s ponorem 1,8 m. Výše zmíněné není návod k proplouvání, ale poznámka k přesnosti mapy Navionics.
7154
Související články
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Koncem minulého týdne se přehnala nad pobřežím Dalmácie fronta s prudkými bouřkami. Za sebou zanechala několik potopených lodí, mnoho poškozených a celé grupy vyděšených charterových hostů. Proč došlo k tolika nehodám?
Proč kotvit v botách?
Proč kotvit v botách?
Víte, proč je dobré mít při práci s kotevním vrátkem na nohou boty?
Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Stání na kotvě je energeticky náročné, proto skippeři často vypínají vše, co jde. Proč není dobré některé z přístrojů na kotvě vypínat?