Jak ochránit loď u mola před vlnami
Vítr sílí, vlny rostou a vaše loď poletuje u mola jak korková zátka. Odplout z nějakého důvodu není možné. Každou chvíli hrozí nebezpečí, že fendry vyskočí. Pak už by to šlo rychle. Jak se v takové nepříjemné situaci zachovat?
Pomineme nyní nejlepší řešení, tedy vybrat si k stání jiné místo. To je samozřejmě dobrá rada, ale ne vždy je možné se podle ní zachovat. Ostatní přístavy mohou být plné, u jiného mola není místo. Jednoduchá řešení nemusí být vždy použitelná. Na lodi i v životě.
Stojíme tedy u mola, podmínky se horší a odplout není možné. Je třeba zasáhnout, než bude pozdě.
Ideální je v takové chvíli rezervní kotva, která je obvykle vybavena několika metry řetězu a dlouhým lanem. Naložte kotvu s řetězem do dinghy a připravte se na její vyvezení.
Stačíte na následující práci dva. Jeden řídí dinghy (vesluje), druhý kontroluje vypouštěné lano, aby se nezamotalo do propeleru.
Kotvu vyvezeme co nejdále do boku a proti větru a vyhodíme ji. Na palubě budeme přitahovat. Napínáme kotevní lano a zarýváme kotvu do dna. Můžeme na to použít i vinšnu. Zároveň uvolňujeme vyvazovací lana, aby se jachta vzdálila od mola. Dále je třeba použít druhé lano s naklapávací kladkou, nebo s obyčejnou horolezeckou karabinou. Kladku (karabinu) navlékneme na kotevní lano a na vazáku ho dotahujeme. Tímto způsobem jsme schopni odtáhnout od mola příď i záď jachty zároveň.
Jsou-li u mola mooringy, nemusíme si házet kotvu, je lepší se do boku odtáhnout mooringy, které jsou k dispozici.
Jsme-li v místě, kde hrozí provoz lodí, je dobré na mělce tažené kotevní lano (nebo mooring) umístit fendr jako bóji.
Mnohé další věci se můžete dozzvědět z naší kníhy
6014
Související články
Zkusíme to, uvidíme
Zkusíme to, uvidíme
Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo.
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.