showTop
× Search
Jak je spolehlivý autopilot?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak je spolehlivý autopilot?

O nespolehlivosti autopilotů se u nás vyprávějí legendy. Je to tak? Je opravdu autopilot tak nespolehlivé zařízení?

Nebo je spíše chyba někde jinde? Pojďme se podívat ze světa jachtařů turistických na závodní lodě. Na 18 metrů dlouhé závodní jachty IMOCA, na kterých se sóloví jachtaři vydávají na cestu kolem světa. Bavíme se o Vendée Globe. O nejtvrdším závodě na světě. Sólová plavba nejdrsnějšími oceány planety trvá závodníkům 80 – 120 dnů. Podle toho na jak staré jachtě plují.

Kolik času stráví závodníci za kormidlem? Velmi málo. Možná 20 % z celé regaty, spíš ale ani to ne. V ledovém Jižním oceánu dokonce vede autopilot loď téměř bez přestávky.

Jak toto zvládá autopilot, který je dle mnoha našich jachtařů nespolehlivý? Bez velkých těžkostí. Problémy samozřejmě bývají, vždyť jde o extrémní podmínky, ale lodí, které odstupují kvůli nefunkčnímu autopilotu, zas tolik není.

Lepší hardware?

Že by používali závodníci lepší hardware? Ne, používají se standardní sériové výrobky. Motory, budíky i řídící počítače. Jde o systémy, které jsou na trhu běžně dostupné.

Samozřejmé je, že systémy jsou na lodích IMOCA zdvojené, ale to se dá vzhledem k extrémům, do kterých se pouštějí, očekávat.

Jak je to možné?

Správný hardware

Důvodů je několik. V první řadě jde o správnou volbu systému pro danou loď. Velikost  a výkon komponentů jsou takové, aby danou loď zvládaly bez potíží, aby nebyla zvolena velikost „na hraně“, která zvládne namáhání jen s největším úsilím. Na turistických jachtách na oceánu je občas vidět autopilot, který je pro danou loď vhodný tak na Slapech. Pak můžeme těžko očekávat, že vydrží.

Trim lodi

Dalším faktorem je správný trim lodi. Máme-li jachtu špatně vytrimovanou, autopilot ji jen těžko může zvládnout. Loď se dostává do krajních pozic, kdy autopilot musí vyvinout maximální úsilí k tomu, aby ji udržel na kurzu. A mnohdy se to stejně nepodaří. Toto extrémní namáhání se samozřejmě podepisuje na zdravotním stavu autopilota.

Nastavení autopilota

Nastavení autopilota není jen zapnutí tlačítka AUTO. Nastavením se rozumí správné zvolení rychlosti reakce, průměrování hodnot větru, přetažení kormidla do protipohybu… Autopiloty nabízejí celou škálu nastavení, kterou je třeba vyladit proto, aby byl přístroj spolehlivý. Je to složité a bez manuálu se neobejdeme. Moderní přístroje již mají mnohé hodnoty přednastavené, ale zkušený skipper dokáže v dané situaci zvládnout nastavení lépe.

Šetření se nevyplácí

Pokud se vydáváte na delší plavby, na autopilotu se nevyplatí šetřit. Zapomeňte na přístroje s náhonem řemenicí na kormidelní kolo. Správný je masivní motor instalovaný svým ramenem přímo na osu kormidla.

Autopilot se o vaši loď stará ve chvílích, kdy nechcete, nebo nemůžete kormidlovat. Dává vám možnost odpočinku. Koupíte-li levný stroj, který poslouží na klidné hladině, vyhazujete peníze oknem. K čemu vám je ve chvíli, kdy můžete ležet v kokpitu a kormidlovat nohou? Ve chvíli, kdy je možné kormidlo uvázat? Nepotřebujete spíše přístroj, který místo vás povede loď v zimě, ve vlnách, v bouři?

Na názor na autopiloty se brzy zeptáme člověka, který s nimi má nejvíce zkušeností, tedy Milana Koláčka.

 

Předchozí článek Americká letadlová loď ve Splitu
Další článek 35 uzlů na trimaranu s Milanem Koláčkem
Vytisknout
10199

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu