showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Jak instalovat preventer?

Jak instalovat preventer?
Daniel Vodička

Jak instalovat preventer?

Preventer je pojistka proti nehlášené halze. Používá se při plavbě na zadní vítr. Často je však používán špatně.
 

Mnozí skippeř při instalaci preventeru (kontrašot) zcela pomíjí bezpečnost. A to jak bezpečnost posádky, tak i svěřeného materiálu. Použijí jakýkoli zbytek lana, který na lodi najdou a ráhno uvážou tak, jak jim zbytek lana dovolí. Pes u boudy. Ze středu ráhna na vant, nebo jakkoli jim podmínky dovolí.


Pojďme se podívat, jak má být preventer instalován. Dvě zásady jsou důležité. Preventer musí být uvázán až na konci ráhna a posádka musí mít možnost ho ovládat z kokpitu.

Proč na konci ráhna?
Pokud neuvážeme preventer na konci ráhna, riskujeme, že ráhno zlomíme. Stačí, abychom nechtěně odhalzovali, ráhno nemusí nápor vydržet a zlomí se.

Je ještě jedna možnost, jak ráhno zlomit. Pokud se loď na vlnách rozkýve a konec ráhna se zanoří pod hladinu, opět může jít o takové namáhání, které ráhno nevydrží.
Proč z kokpitu?
Preventer je prevencí před nehlášenou halzou. Respektive před jejímy nebezpečnými účinky. To však neznamená, že k ní nemůže dojít. A pokud k ní dojde, musíme být schopni oběšenou hlavní plachtu plynule uvolnit. To lze v takové situaci bezpečně jen z kokpitu.

Jak na to?

Kování na konci ráhna je obvykle takové, že na něm najdeme oko na uvázání preventeru. Ideální je preventer uvázat dračí smyčkou tak dlouhou, aby na ni bylo možné dosáhnout z paluby. Jinak musíme při odstraňování preventeru přitáhnout ráhno na střed.

Druhý konec preventeru vedeme přes kladku, která je co nejdále na přídi. Obvykle bývá uvázaná na vazáku. Mělo by jít o dostatečně robustní kladku. Můžeme také použít low friction ring. Přes kladku vedeme preventer až na vinšnu v kokpitu. Takto je možné s preventerem během plavby kdykoli pracovat. Bez nebezpečí, to znamená z kokpitu.


Co se stane, když…

Preventer nezabrání nehlášené halze. Zabrání ale nebezpečnému přeletění ráhna. Chrání hlavy posádky. Pokud k halze dojde, ráhno zůstane na návětrném boku. V té chvíli je důležité, mít na vinšně dostatek otáček, aby nám po uvolnění preventeru ze záseku na vrchu vinšny neutrhlo lano ruce. Povolíme preventer a pomalu ráhno přes vinšnu pouštíme.


K čemu také je preventer?

Preventer neslouží jen jako prevence halzy. Ve slabém větru nám pomáhá udržet hlavní plachtu ve správném trimu. Platí to především na vlnách. Bez preventeru by plachta mlátila, s preventerem poslušně drží na místě.

 

13530

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu