showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Chcete plout rychle ve slabém větru?

Chcete plout rychle ve slabém větru?
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Chcete plout rychle ve slabém větru?

Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?

Vyvážení

V první řadě je třeba pomoci plachtám, aby se dokázaly nafouknout. Proto je nutné naklonit loď na závětrný bok. Posádka tedy bude vyvažovat na opačném boku, než je běžné. Plachty budou mít tendenci se díky náklonu snáze nafouknout. Je také potřeba, posádku přesunout více k přídi, aby loď netahala ve vodě záď.

Twist

Twist je přetočení vrcholu plachty, její větší otevření v horní části. Ve slabém větru je třeba více twistu. U hlavní plachty toho dosáhneme povolením kikingu a otěže. Pokud je třeba stoupat a držet ráhno u středu, přetáhneme otěžový vozík hlavní plachty přes střed na návětrný bok a tím dotáhneme ráhno na střed. Správné nastavení twistu napoví špiónky na zadním lemu, které mají směřovat vodorovně dozadu. 
Většího twistu na geně dosáhneme tím, že přesuneme otěžový vozík geny více k zádi. Otěž pak dotahuje více spodní lem a zadní lem se více vytwistuje.

Více výkonu

Abychom zvýšili výkon plachet, potřebujeme mít hlubší profil. Povolíme mírně výtahy plachet (na plachtě se objeví u stěžně či rolfoku varhánky), povolíme mírně outhaul na hlavní (těžiště se posune dozadu a plachta bude plnější především v dolní části), povolíme zadní stěh a tím vyrovnáme stěžeň (efekt je podobný, jako při předchozích činnostech).

Jakým kurzem jet?

Ve slabém větru není možné příliš ostře stoupat. Abychom udrželi rychlost, musíme mírně odpadnout. Stejně tak není řešením přílišné odpadání. Zdánlivý vítr při odpadání na zaďák slábne a nebylo by na co jet. 

A dvě rady na závěr. Věnujte trimu i kormidlu maximální pozornost. S lodí stále musíte pracovat a reagovat na sebemenší změny. A neběhejte po palubě. Jedno přeběhnutí po palubě může loď zastavit a soupeř vám zmizí z dosahu.

 

 

14528

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu