Být připraven na bouři
Tento článek je určen především pro majitele plachetnic. I pro ty, kteří si lodě charterují, však může být v mnohém poučný.
Máte na palubě bouřkovou kosatku? K tomu navíc i bouřkovou hlavní plachty trysail? Výborně. Už jste je někdy zkusili použít? Budete schopni je v bouři vytáhnout?
K čemu je bouřková kosatka
Proč používat bouřkovou kosatku, když mohu jen zmenšit rolovací genu? Důvodů je více. Gena není dělaná pro plavbu v bouři, nedělá jí to dobře. Po zarolování je vysoko, naklání tedy více loď a je daleko od stěžně, tedy od těžiště laterálu. Profil plachty je po zmenšení velmi špatný, obvykle s prověšeným pytlem za stěhem. Navíc je plachta bílá. Na pozadí vodní tříště nebude vaše loď vidět.
Bouřková kosatka je pro silný vítr dimenzovaná, vytáhneme ji jen tak vysoko, jak je třeba, ideálně je na vnitřním předním stěhu nedaleko stěžně, profil plachty je OK, protože plachta není zmenšená. A na závěr barva plachty je oranžová, dobře viditelná.
Pokud máte na lodi vnitřní přední stěh, je to snadné. Plachta je připravena i přesným kusem lana, který bude držet přední roh výše nad palubou, aby se do plachty neopíraly vlny, které zaplavují palubu.
Horší to je bez druhého předního stěhu. Pokud máte rolfok na předním stěhu, máte dvě možnosti. Bouřková kosatka jde do rolfoku. V tom případě musíte v bouři genu stáhnout z rolfoku. Dovedete si to představit? Možnosti jsou dvě. Buď stáhnete plachtu dostatečně včas, dokud vítr nezesílí, nebo jste stateční, za silného větru genu rozbalíte a stáhnete. Nic moc, že? Asi víte, jak oblíbená činnost to bude. proto si ji necháte až do toho nejsilnějšího větru (protože budete stále doufat, že už to sílit nebude a výměna nebude třeba).
Je ale ještě jedna možnost. Pro lodě s rolfokem se dělá bouřková kosatka s rukávem na předním lemu, kterou je možné vytáhnout na srolovanou genu. Také zde je ale nutné si vše vyzkoušet předem a mít připravené lanko, které podrží kosatku správně vysoko nad palubou.
Trysail
Bouřkové hlavní plachtě se říká trysail. Není příliš často k vidění. Použijeme ji tehdy, potřebujeme-li v bouři stoupat. Jinak není třeba. Vytáhnout ji na stěžeň není snadné a loď na to musí být připravena.
Vytahuje se nad sbalenou hlavní plachtu. To znamená, že místo, kterým do drážky na stěžni zavádíme jezdce, je nad sbalenou hlavní plachtou. Tedy dost vysoko. Obvykle tam z paluby nedosáhneme. Bude třeba stát na stupních na boku stěžně, jednou rukou objímat stěžeň a druhou nasazovat do drážky trysail. Dovedete si tuto akrobacii představit? V bouři?
K tomu je třeba mít připraveno lanko, které trysail podrží správně vysoko nad ráhnem, nad sbalenou hlavní plachtou. Pokud ho začneme hledat až v bouři, budeme se proklínat.
Vše výše uvedené je třeba vyzkoušet předem, jinak je to předem prohraný souboj.
Zadní roh plachty je možné upevnit na outhaul na ráhno, nebo může vést přímo na kladky na vazácích na zádi lodě. V tom případě použijeme dvě otěže. Pokud je na ráhně, dá se s plachtou lépe pracovat.
Vypravujete-li se do oblastí, kde je bouřlivé počasí standardem, je dobré, mít na stěžni ještě jednu kolejnici na vytahování trysailu navíc. Bouřkovou plachtu si můžete připravit kdykoli předem a vše bude jednodušší.
8183
Související články
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?
Znáte vítr na Jadranu
Znáte vítr na Jadranu
Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu větru poznáme, co můžeme očekávat.
Proč nejsou na lodi náhradní pneumatiky?
Proč nejsou na lodi náhradní pneumatiky?
Co dělat, když vás zastihne bouře na nechvalně proslulém ostrově Goli otok, nám napsal David Španěl.