Astypalaia
150 mil z Atén a 60 mil z tureckého Bodrumu. To je ostrov Astypalaia ležící uprostřed Egejského moře. Svým tvarem připomíná motýla. Ostrov je další zastávkou průzkumné výpravy čtenářů Lodních novin pod vedením zkušeného expedičního vůdce Jiřího Pacáka. Výhodou velitele výpravy je téměř dokonalá znalost dialektu, kterým na ostrovech hovoří domorodé kmeny.
Z ostrova Amorgos se včera přesunula výprava na Astypalaiu. V přístavu se podařilo zakotvit. Bezpečně a bez překřížení kotevních řetězů. Ostrov je vyhledáván především déle setrvávajícími majiteli jachet. Cena stání v přístavu je 7 EUR za stání a 7 za elektřinu. Na nedalekém Amorgosu to bylo astronomických 16 EUR za stání, 5 elektřinu a 5 za vodu. Přemýšlím o srovnání s cenami stání v Chorvatsku. Například Vis pro 46 stop dlouhou jachtu je za bratru 500 kun, to je cca 70 EUR. Řecké poplatky vypadají přijatelnější.
Foto výprava Jiřího Pacáka
Na kopci střeží bezpečí benátský hrad ze 13. století.
Astypalaia je ostrov, který byl v antických dobách známý svou úrodností na souši a bohatým podmořím. Na souši už to pod spalujícím sluncem příliš úrodně nevypadá, a i pod mořskou hladinou dokázaly generace Homo sapiens svoji převahu nad ostatními tvory. V pozdějších dobách byl ostrov oblíbeným útočištěm pirátů, kterým hrála do karet strategická poloha a členité pobřeží s bezpečnými zátokami.
Astypalaia je nejzápadnějším ostrovem Dodekanés. Nad přístavem svítí bílé stavby chory, na kopci střeží bezpečí benátský hrad ze 13. století. Zpoza hradeb jsou vidět bílé věže dvou kostelů. Jde o jedno z nejpitoresknějších městeček v Egeji. Díky vzdálenosti od mezinárodních letišť si zachovává svůj charakter.
Foto výprava Jiřího Pacáka
Jedno z mnoha kotvišť.
Historické zajímavosti je možné obdivovat v archeologickém muzeu v Pera Yalos. Na ostrově se zachovaly mnohé mozaiky, ilustrující jeho bohatou historii. Především v řeckých a římských časech byl ostrov využíván jako bezpečný přístav. Ještě dnes ostrov nabízí jachtařům mnohá bezpečná kotviště. Na běžné týdenní charterové plavby z Atén je to však daleko.
Po výletě po ostrově, koupačce v modromodrém moři následovalo posezení v taverně a ostrovní speciality. Vynikající atmosféra, víno, ouzo, únava a spánek. Ráno frapé na nastartování a vyplutí.
Dalším cílem výpravy je ostrov Nisyros. Tam je naplánována motorizovaná výprava do nitra ostrova, především na sopečný kráter.
1477
Související články
Co je meltemi a proč být ostražitý
Co je meltemi a proč být ostražitý
Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Pacákův trojobal
Pacákův trojobal
Dnes tu pro vás máme další z inovací zkušeného Jirky Pacáka. Jmenuje se Pacákův trojobal a jde o úpravu fendrů tak, aby posloužily i v místech, kde jsou třeba větší fendry než ty, které máme k dispozici. Dnes tedy Jirky inovace na téma, z těch malých na ty velké.
1000 mil plavba do Řecka a zpět
1000 mil plavba do Řecka a zpět
V pondělí se na plavbu ze Šibeniku do Řecka a zpět vydala posádka Lodních novin vedená Petrem Juránkem. Cílem je uplout během 14 dnů 1000 mil a získat tak pořádný základ nezbytné praxe pro zisk průkazu B.