Search
× Search
Vliv pozice propeleru na manévrování jachty 3
Daniel Vodička

Vliv pozice propeleru na manévrování jachty 3

Pozice propeleru ovlivňuje manévrování jachty ještě jedním způsobem, který se projeví především při čekání se zapnutým motorem například před benzínkou.

 

Čekáte ve frontě před benzínovou pumpou. Stavíte jachtu zádí proti větru se zařazenou slabou zpátečkou. Jachta by měla poslušně stát zádí k větru, ale neděje se tak a má tendenci se stáčet. Čím to je?

Je to znovu způsobeno pozicí propeleru.

Pokud je lodní šroub umístěn daleko na zádi, jachta je na zpětný chod poslušná a drží se zádí proti větru, jak bylo dříve řečeno.

Je-li však na lodi umístěn saildrive, který je posunutý dopředu (lodní šroub někde za kýlem), Pozice zádí proti větru tak stabilní není.

Je to jednoduché. Vezmete-li papírového draka a přivážete ho jen za špejli na vrcholu, drak bude vlát ve větru vrcholem proti větru. Pokud ho však vyvážete sofistikovaněji přes čtveřici provázků někde nedaleko středu, drak se postaví plochou proti větru a bude mít tendenci vylétnout vzhůru. Podobně se chová i jachta s lodním šroubem poblíž středu trupu.

Více o manévrování s jachtami najdete v knize Přístavní manévry.

5643
Tygr_right small_2018
Na horu