Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Na vině je nedostatečně dotažený mooring. Někdy se stává, že posádka se bojí chodit přes pasarelu, proto kapitán nechá loď vyvázanou blíže molu. V takovém případě je dobré, večer před spaním se od mola odtáhnout na mooringu na bezpečnou vzdálenost a ráno se znovu přitáhnout.
Pokud jste to neudělali a v noci došlo k situaci zmíněné v úvodu, postup bude následující.
1 – nastartujeme motor
2 – zkontrolujeme, jestli není pod zádí v blízkosti propeleru mooringové lano
3 – povolíme závětrné záďové vyvazovací lano
4 – kormidlo stočíme proti větru a zařadíme přední chod (na jachtě s dvojicí kormidelních listů není třeba stáčet kormidlo, nepomůže to)
5 – jachtě bude nějakou dobu trvat, než se od mola odlepí, ale je třeba vytrvat a plynule přidávat plyn
6 – jakmile se loď dostane zádí od mola a srovná se ve směru kolmo k molu, je čas na dotažení mooringu, který by měl být povolený
7 – nakonec dotáhneme zadní závětrné vyvazovací lano a situace by měla být vyřešena
Dávejte jen pozor na jednu věc. Pokud nepovolíte závětrné vyvazovací lano, výše zmíněné se vám nepovede.
Další rady najdete v knize Přístavní manévry.
16669
Související články
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Na Murteru v Betině 72letý Němec na gumáku s motorem cca 150 metrů od břehu nalétl na 47letou plavkyni a těžce ji zranil.
Když dojde nafta za bezvětří
Když dojde nafta za bezvětří
Co můžete dělat, když vám dojde na plachetnici nafta 300 metrů od břehu a vítr nepřetlačí ani cigaretový kouř stoupající k nebi? Možností, jak takovou lapálii řešit, je více.
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.