Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Na vině je nedostatečně dotažený mooring. Někdy se stává, že posádka se bojí chodit přes pasarelu, proto kapitán nechá loď vyvázanou blíže molu. V takovém případě je dobré, večer před spaním se od mola odtáhnout na mooringu na bezpečnou vzdálenost a ráno se znovu přitáhnout.
Pokud jste to neudělali a v noci došlo k situaci zmíněné v úvodu, postup bude následující.
1 – nastartujeme motor
2 – zkontrolujeme, jestli není pod zádí v blízkosti propeleru mooringové lano
3 – povolíme závětrné záďové vyvazovací lano
4 – kormidlo stočíme proti větru a zařadíme přední chod (na jachtě s dvojicí kormidelních listů není třeba stáčet kormidlo, nepomůže to)
5 – jachtě bude nějakou dobu trvat, než se od mola odlepí, ale je třeba vytrvat a plynule přidávat plyn
6 – jakmile se loď dostane zádí od mola a srovná se ve směru kolmo k molu, je čas na dotažení mooringu, který by měl být povolený
7 – nakonec dotáhneme zadní závětrné vyvazovací lano a situace by měla být vyřešena
Dávejte jen pozor na jednu věc. Pokud nepovolíte závětrné vyvazovací lano, výše zmíněné se vám nepovede.
Další rady najdete v knize Přístavní manévry.
16428
Související články
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Máte díru v trupu velikosti dlaně. Je 30 cm pod hladinou. Víte, kolik vody nateče do podpalubí za minutu, nebo dokonce za hodinu?
Kdy použít boční vlečení a jak
Kdy použít boční vlečení a jak
Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.
Prasklý tank benzínové pumpy vytéká do moře ve Hvaru
Prasklý tank benzínové pumpy vytéká do moře ve Hvaru
Ve Hvaru vyteklo do moře 15 tun nafty z prasklého tanku benzínové pumpy v lokalitě Križna luka. S nehodou se bojuje, nafty je ale dost.