Proč nedojela Velikonočka do Dubrovníku
První etapa Velikonoční regaty skončila nečekaně nikoli v Dubrovníku, ale v Palmižaně na Hvaru. Co bylo příčinou dramatického zkrácení závodu?
Organizátoři regaty museli bojovat se dvojicí soupeřů. Prvním bylo počasí. Jugo foukalo rychlostí kolem 30 uzlů. Stoupat proti třicetiuzlovému větru a vlnám, které s ním souvisí, není žádný med. Na zadek dostávají lodě i jejich posádky. Co se posádek týče, přidává se k tomu ještě letošní chladné jaro. Teplota moře je jen mezi 11 a 12°C, je zataženo a pocitová teplota kvůli větru a vzdušné vlhkosti vyčerpaným posádkám také nepřidá. Z toho důvodu rozhodnutí o přerušení před dlouhou a chladnou nocí přivítali mnozí závodníci s úlevou.
Zimní údržba
S počasím souvisel i druhý faktor, který měl na přerušení vliv. Byl to technický stav lodí. Silný vítr a touha uspět odhalily nedostatky zimní údržby. Na lodích docházelo k mnoha selháním. Jedna jachta za druhou mířily do bezpečných přístavů, aby bylo možné opravit, co nevydrželo soutěživost posádek, nebo přes zimu opraveno nebylo.
Na organizátory pak vyvíjeli tlak i majitelé jachet, kteří označovali podmínky za k závodění nezpůsobilé.
COVID faktor
K technickému stavu lodí je nutné zmínit všudypřítomný COVID faktor. Loňská sezóna byla pro charterové společnosti katastrofální (po finanční stránce). Charterová společnost na Murteru musela propustit polovinu zaměstnanců a prodat některé lodě, aby přežila. Zimní údržba je nákladná záležitost a pokud chybí zdroje, dopadne tak, jak dopadnout musela. Murter není jediný případ.
Geniální improvizace
Foto Sea U Sailing
Důmyslná oprava otěžového vozíku.
Za zmínku zde stojí improvizace některých, kteří do cíle dopluli. Na snímcích z lodi Sea U Sailing Jana Hirnšala je vidět, jak se vítězství chtivá posádka poprala s otěžovými vozíky geny, které vylétly z kolejnic a poztrácely tak nezbytné kuličky. Nezbytné kuličky nahradila dvojice šroubováků…
Co bude dále
Kvůli technickým potížím organizátoři zaveleli k přesunu z Palmižany do závodního depa v Murteru, kde již čekaly týmy připravených mechaniků s kladivy v rukou, aby v rekordním čase opravily, co si opravu zasloužilo. Jako v depu F1.
Počasí dnes v Chorvatsku k závodění neláká. Přechází tlaková níže, hustě prší a bóra připomíná že zima umí kousat i v jarních měsících. Zítra plánují organizátoři regaty dlouhou etapu v okolí Murteru, která rozhodne o vítězi letošní Velikonočky. Připomínám, že na vítěze si můžete vsadit a vyhrát tak ceny od Helly Hansen.
5586
Související články
Kdo vyhrál plavbu Stockholm – Dalsbruk (Finsko)
Kdo vyhrál plavbu Stockholm – Dalsbruk (Finsko)
Veilkonoční regata skončila, zvítězila posádka Gale Force One Ivany Satkové. Tento tým na vítězství nikdo netipoval. Jak tedy dopadla tipovací soutěž na vítěze Velikonoční regaty? Kdo vyhrál týdenní plavbu na severu Baltu?
Jestli mně to dobře počítá, tak Velikonočku vyhrál tým…
Jestli mně to dobře počítá, tak Velikonočku vyhrál tým…
… Gale Force One Ivany Satkové. Letos to byl (a stále je) velký výsledkový kolotoč. Favorité propadli, nejlepší z první etapy propadli a vyhrál tým, který byl nejkonzistentnější. Tedy, jestli umím počítat, samozřejmě.
Jak sami škodíme obrazu jachtingu v médiích
Jak sami škodíme obrazu jachtingu v médiích
Dostat náš závodní jachting do mainstreamových médií není snadné. Mnohdy tomu však házíme klacky pod nohy i my sami. A řešení je na dosah ruky.