Záchranná akce na Jadranu
Poslední týden se silnou bórou je náročný nejen pro jachtaře, ale také pro chorvatské záchranáře. Někteří jachtaři nejsou na silný vítr připraveni, v jiných případech dochází k technickým problémům na unavených lodích.
Před čtyřmi dny zachraňovala loď šibenického kapitanátu sedm Poláků na katamaranu. Velmi silná bóra je odnášela vstříc nočnímu dobrodružství na širém moři.
Poláci se v silné bóře vydali z Visu do Pirovace. Na úrovni Rogoznice jihozápadně od Žirje jim přestal fungovat motor. Skipper se rozhodl vytáhnout plachtu a změnit kurz do zátoky Opat na Kornatech. Ani toto řešení ale nefungovalo. Hlavní plachtu se nedařilo vytáhnout a funkční byla jen gena. Katamaran byl unášen bezvládně tmou směrem do Itálie. Vlny v té chvíli měly výšku 3 – 4 metry, vítr 7 Beauforta. Polská posádka zavolala Mayday a zvolila v zemi našich severních sousedů klasické řešení. Dala se na modlení.
Chorvatští záchranáři dostali informaci o lodi v nouzi v 1904. Za 5 minut loď Šibenik vyrazila na pomoc. Ve 2100 se podařilo katamaran lokalizovat a po 20 minutách dostat na loď v nouzi vlečné lano. S katamaránem ve vleku se Šibenik vydal do maríny Piškera.
Polská posádka byla po příjezdu do maríny otřesena, ale v pořádku a děkovala Bohu za záchranu.
Na celém případu je alarmující především snaha turistů vyrazit z Visu do Pirovace na motor v silné bóře. Při lepší meteorologické přípravě by se podobné plavbě vyhnuli. Vis by vynechali, nebo by se se vydali k Hvaru a Šoltě (sice proti větru, ale na klidnější vodě) a později podél pobřeží na klidné vodě s větrem z boku dále. Taková plavba by byla delší, ale výrazně pohodlnější a zřejmě i rychlejší. S největší pravděpodobností ale Poláky tlačil čas. Na plavbu z Visu do Pirovacu měli poslední charterový den.
5666
Související články
Jak vypadá záchrana vraku závodní jachty
Jak vypadá záchrana vraku závodní jachty
Nákladní loď a plachetnice se srazí a plachetnice je rozlomena vejpůl. Je třeba vrak odstranit. Jak taková záchrana probíhá? Svědectví z první ruky.
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.