Vrak Saddámovy megajachty slouží rybářům a hrají si v ní děti
Těžko hledat výmluvnější symbol. Neslavnou éru vlády iráckého diktátora velmi případně ilustruje vrak megajachty Al-Mansúr, kterou si Saddám Husajn spolu se dvěma dalšími loděmi objednal v 80. letech. Jachta, na jejíž palubu údajně Husajn ani nikdy nevkročil, byla potopena spojenci při invazi v roce 2003. Dnes slouží jako základna rybářům, zatímco jejich děti si v interiéru hrají na schovávanou.
Loď dlouhou 121 metrů stavěla finská loděnice Wärtsila podle návrhu studia Knud E. Hansen a irácké vládě, která byla oficiálním investorem, byla doručena v roce 1983. Jachta plná luxusu byla určena pro oceánskou plavbu a v její výbavě byla mimo jiné i miniponorka pro případ nutnosti útěku z paluby.
Na osmi palubách kmitala posádka o 120 mužích. Plavidlo mělo být především dějištěm nejrůznějších oslav - hlavní sál pojal 200 hostů. Přenocovat ve vlastní kajutě však mohla jen dvacítka z nich.
Po zahájení invaze 20. března vydal Saddám příkaz, aby jachta odplula z kotviště v Umm Kasru do Basry. Loď se však stala terčem útoku sil vedených Spojenými státy a později se převrátila a klesla na dno vodní cesty Šatt al-Arab.
V chaotických dobách po pádu diktátorského režimu, byla jachta zásadním způsobem odlehčena - vyrabována. Zmizelo vše, co mělo nějakou cenu a dalo se odnést.
„Když patřila bývalému prezidentovi, nikdo se k ní nemohl přiblížit. Nemohu uvěřit, že dříve patřila Saddámovi a teď se kolem ní pohybuju já,“ řekl agentuře Reuters rybář Husajn Sabahí, který rád zakončuje dlouhý den na řece šálkem čaje na palubě vraku.
Jachta odrážela Saddámovo bohatství a moc. Dnes je pomníkem jeho tragické vlády a irácké úřady pořádně nevědí, jak s tímto odkazem naložit. Ačkoli někteří Iráčané tvrdí, že vrak by měl být zachován, následující vlády na obnovu lodi nevyčlenily finanční prostředky. Jiná ze Saddámových lodí byla v Basře přestavěna na hotel. Budoucnost jachty Al Mansúr je ale zatím ve hvězdách.
649
Související články
Ukrajina problémem pro Americký pohár
Ukrajina problémem pro Americký pohár
Týmy Amerického poháru se při přepravách svých lodí po světě často spoléhaly na největší dopravní letadlo Antonov An-225 Mrija. Toto letadlo bylo při útoku ruských sil na letiště Hostomel u Kyjeva zničeno.
Už ani na Finnu si nezazávodí…
Už ani na Finnu si nezazávodí…
Nikdo nás nemá rád. Tak si mohou stěžovat Rusové a Bělorusové. Toxicita těchto dvou zemí dosáhla nového vrcholu. Existuje-li stupnice od 1 do 100, pohybují se někde nad 95 body. Vyloučeni jsou i ze závodů na Finnu.