UFO na Atlantiku
UFO (z Unidentified Flying Object = neidentifikovaný létající předmět) je jev, kdy pozorovatel hlásí situaci, ve které pozoroval na obloze předmět, jehož podstatu není schopen racionálně vysvětlit. Lidově je tento jev často označován jako pozorování „létajících talířů/velkých zvláštních objektů“. Tolik z Wikipedie. Nyní jich je plný Atlantik!
UFO stálo za likvidací kýlu jachty Hugo Boss, UFO poškodilo kormidlo na trimaranu Macif a znovu to jsou ufouni, kdo poničil daggerboard na trimaranu Maxi Edmond de Rothschild.
V těchto třech případech nejde o ufouny na létajícím talíři (ledaže by se uměli potápět, což ale není u nich vyloučené), ale o UFO plovoucí, tedy Unidentified Floating Object. Může to být cokoli, od kmenu stromu, přes velrybu a kontejner, až po nepřátelskou ponorku. Mnozí za tím vidí nejčastěji kontejnery, mnohem pravděpodobnější však jsou plovoucí kmeny stromů.
Poplujete-li ve dne na oceánu na plachetnici, která jede běžnou rychlostí 6 – 7 uzlů, máte určitou šanci plovoucí kmen zahlédnout (pokud sledujete mořskou hladinu) a vyhnout se mu. Plujete-li rychlostí mezi 20 a 40 uzly, případ výše zmíněných jachet, jste bez šance ve dne a o noci ani nemluvě. Užitečný není ani radar. Nic, co se jen chvílemi lehce dostává nad hladinu, nezaznamená.
Závod Brest Atlantiques pokračuje druhým týdnem. Na čele pluje s velkým náskokem Maxi Edmond de Rothschild, za ním Macif, Sodebo a s velkou ztrátou je poslední mnohem starší trimaran Actual Leader. Pořadí se však bude měnit. Vedoucí Maxi Edmond de Rothschild oznámil zastávku v Salvadoru da Bahia v Brazílii kvůli opravám. Měla by trvat jen několik hodin, ale to stejně bude znamenat změnu pořadí na čele.
Dá se očekávat, že pro zastávku se rozhodne také Macif s poškozeným kormidlem na středním trupu. Tým sice zastávku nepotvrdil, ale v této fázi závodu by se nemuselo vyplatit opravu odkládat. Většinu trasy má startovní pole před sebou. Největší nápor na kondici závodících jachet bude představovat pasáž od Ria ke Kapskému městu, tedy řvoucími čtyřicítkami. Tam se vyplatí mít jachtu v pořádku.
Závod, který se vyvíjel velmi jasně a bez napětí, bude znovu zdramatizován.
Polohu lodí najdete zde.
3520
Související články
50 dnů kolem světa
50 dnů kolem světa
Charles Caudrelier obeplul svět sólo za 50 dnů, 19 hodin a 7 minut a stal se prvním vítězem závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge. Jen dva sóloví jachtaři dokázali obeplout svět rychleji. Držitel rekordu Francois Gabart za 42 dnů, 16 hodin a 40 minut a Thomas Coville za 49 dnů, 3 hodiny a 7 minut.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.