Trimaran Gitana 17
O spuštění nového rekordního trimaranu Gitana 17 jsme Vás informovali jako jedni z prvních. Teď se podíváme na loď trochu blíže.
Tým Gitana má delší historii, než si myslíte. Tým má slušné finanční zázemí, jde o koníček rodiny Rothschildů.
První loď Gitana byla postavena již v roce 1876 a jednalo se o škuner. Loďařská tradice rodiny od té doby pokračovala bez přerušení. V roce 1980 se na vodě objevila první vícetrupá plachetnice týmu Force Cash, která závodila ve třídě Formula 40. Tato dlouhá cesta pokračuje do dnešních dnů a to v podobě revolučního trimaranu Gitana 17.
Jedná se v tuto chvíli o největšího konkurenta pro lodě jako jsou Macif, IDEC Sport nebo Spindrift. Tedy jachty určené k oceánským rekordům a rekordním plavbám kolem světa. Autorem trimaranu je známý a úspěšný lodní architekt Guillaume Verdier. Není divu, že se rodina Rothschildů rozhodla právě pro tohoto designéra. Guillaume stojí za projekty jako je poslední loď Nového Zélandu pro Americký pohár (ano, opět ho zmiňujeme), poslední generace lodí IMOCA (Hugo Boss, Safran, Banque Populaire, Gitana, StMichel-Vibrac a No way Back), nejrychlejší jednotrupé jachty Comanche a dalších…
45 uzlů
Loď je „ultimátní“ ve všech směrech. Na délku měří 32 metrů, na šířku ohromujících 23 metrů. Celková plocha plachet na stoupačku je 450 m2 a downwind nabízí oplachtění o celkové ploše více jak 650 m2. Na lodi se také nachází více ploutví a kormidel. Na plovácích nalezneme daggerboardy tvaru „L“ a na zádi kormidla tvaru „T“. V centrálním trupu je standardní rovná ploutev, ale s nosnými křídly na svém spodku. Tedy konfigurace obráceného T. Na zádi jsou kormidla s „T“ profilem. Všechna nosná křídla mají trimovací klapky. Loď je navržena pro plavbu v rychlostech kolem 50 uzlů a měla by se dostávat nad 900 uplutých mil za 24 hodin. Tým uvádí rychlosti 45 uzlů +.
Na křídlech přes oceán
Od počátku byla loď navrhována s ideou stabilního foilování nad vodou i plavby ve výtlaku/skluzu. Máme se tedy co těšit, protože v případě úspěchu půjde o největší foilující loď. To je jedním z cílů celého týmu – do roku 2020 přijít s bezkonkurenčním závodním strojem, který bude schopen plout, respektive foliovat po celou dobu plavby. Gitana má s foilováním už dobré zkušenosti. Součástí kampaně je také tým pro GC32 závody a jejich dosavadní trimarán Multii70 už také foiloval na speciálně navržených daggerboardech.
Jachta je určena jak pro plavby sólové, tak i s posádkou. Můžeme tedy očekávat, že se bude pokoušet o všechny možné rekordy, které nás jen napadnou. Skipperem lodě je velmi zkušený a uznávaný jachtař Sébastien Josse, který je na výplatní pásce Rothschildů již od roku 2011. Prvním zatěžkávacím závodem bude doublehanded závod přes Atlantik Transat Jacques Vabre. Společnost bude Sébastienovi dělat navigátor Thomas Rouxel. Dalšími a mnohem zajímavějšími závody budou poté Route de Rhum v roce 2018 a nebo sólo plavba kolem světa v roce 2019. Máme se tedy opravdu na co těšit!
4952
Související články
50 dnů kolem světa
50 dnů kolem světa
Charles Caudrelier obeplul svět sólo za 50 dnů, 19 hodin a 7 minut a stal se prvním vítězem závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge. Jen dva sóloví jachtaři dokázali obeplout svět rychleji. Držitel rekordu Francois Gabart za 42 dnů, 16 hodin a 40 minut a Thomas Coville za 49 dnů, 3 hodiny a 7 minut.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.