Tehdy a nyní
Atlantikem na videu letí dvě závodní jachty. Na plný plyn. Na jedné je početná posádka vystavena plné síle bouřlivého oceánu. Ta druhá je o 10 stop kratší, letí rychleji a posádka jen v tričku kontroluje situaci kolem. Rozdíl je 14 let.
14 let. VO70 Green Drafon letěla severním Atlantikem v roce 2009. Ve své době šlo o nejrychlejší monohully. Sedm chlapů v kokpitu, od hlavy až k patě ve žluťácích. Tvrdý život.
A nyní se podívejte na druhé video. Vlastně stejný závod, The Ocean Race, a moderní jachta IMOCA s krytým kokpitem. Na lodi jsou 4 členové posádky, jachta letí na foilech, loď vede autopilot a dva členové posádky v kokpitu ladí plachty. V klidu, v tričku, v suchu. Ten rozdíl těžko může být větší.
Někdo možná řekne, že už to na lodích IMOCA není ono…
Přirovnal bych to k automobilismu. První auta také neměla střechy. Kabria. To byl ten pravý zážitek, poskakovat v dešti k cíli rychlostí 25 km/h!
Nebo ne? Nebo je to lepší dnes? Pod střechou, stovkou s puštěným topením…
978
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.