Sólo plavba nebo doublehanded jachting
Obliba shorthanded jachtingu ve světě rychle roste. Už i světové loděnice na tento trend slyší. Jak je tomu v tomto směru u nás a co je pro zajímavou disciplínu možné udělat?
Shorthanded jachting je v posledních letech na vzestupu. Celosvětově roste počet jeho příznivců, a to jak ve formě cruisingové, tak i na poli závodním. Velké světové loděnice to nenechávají bez odezvy. Podívejme se například na Jeaneau. Řada Sun Fast je optimalizována pro shorthanded jachting. Beneteau novým Firstem 36 myslí i na shorthanded jachtaře a menší Firsty jsou pro tento druh jachtingu optimalizovány. Hanse Group přišla s Dehler 30OD. Mnohé menší francouzské loděnice na tento segment myslí (JPK, Pogo, Django…) V tomto směru se ale angažují i mnozí u nás neznámí výrobci. Greenboats s novou jachtou od Judel/Vrolijk budiž dalším příkladem.
Jak je to v charteru?
Pokud se příznivci shorthanded jachtingu musí spoléhat na charter, a především v lokalitě českými jachtaři nejoblíbenější (v Chorvatsku), mají smůlu. Průměrná velikost charterových jachet stále roste. Malé jachty jsou pro chorvatské charterové firmy nerentabilní a hledat dvojkajutovou jachtu v charteru na Jadranu je podobně náročné, jako pátrat po pravdivém vyjádření ve slovech bývalého hradního mluvčího Ovčáčka.
Ještě horší je to v případě hledání vhodné shorthanded flotily na závodění. Myslím v charteru. V Chorvatsku, ale i jinde. Nezbývá tedy než brát, co je. Po ideálu nepátrat.
Zájem by byl…
Překážkám navzdory se zdá, že by tu (myslím v Čechách a na Slovensku) zájem byl. Svědčí o tom nedávná aktivita několika zájemců o sólový jachting na Facebooku. Je škoda, že v tuto chvíli není k dispozici platforma pro výměnu zkušeností a případné poměření sil.
Milan Koláček
Probíral jsem tuto otázku s naším nejlepším sólovým jachtařem Milanem Koláčkem, který na mezinárodním poli vybojoval mnoho vynikajících výsledků a je u nás v tomto směru mužem nejpovolanějším.
Diskutovali jsme možnost zorganizování týdenního tréninkového kempu pro shorthanded jachtaře, který by vyvrcholil doublehanded (závod dvojic) regatou zúčastněných týmů. Trenérem při této akci by byl již zmíněný Milan Koláček. Délka závodu by se mohla pohybovat někde v okolí 150 mil.
Vzhledem k nedostatku vhodných charterových lodí by se zřejmě muselo jednat, bohužel, o závod handicapový. Výhodou by bylo, že by celá akce díky tomu byla otevřená i pro soukromé majitele jachet.
Zájem ano, či ne?
Otázkou je, zda by o takovou akci byl mezi našimi jachtaři zájem. Navzdory tomu, že jachtařem je dnes u nás každý druhý, shorthanded jachting zvládne málokdo. Je to kategorie určená pro zkušené jachtaře. Také finanční náročnost této disciplíny mnohé odradí. Přeci jen je rozdíl, zdali se o cenu jachty podělí šest osob, nebo jen dvě.
Proto je zde tento článek. Zajímalo by nás, zdali by o podobnou akci, tedy intenzivní trénink vedený zkušeným závodníkem, který vyvrcholí regatou, byl zájem.
Máte-li o kemp zájem, napište nám. Případně můžete i přijít s dotazy, na které budeme společně s Milanem Koláčkem hledat na stránkách Lodních novin odpovědi.
738
Související články
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Říjen se stává pro české a slovenské závodní jachtaře mimořádně atraktivním měsícem. Již po 28. se pojede Česká námořní rallye, která naváže na novou slovenskou regatu Slovak Sailing Challenge, která bude startovat na stejném místě a na stejných jachtách Salona 46 a First 45.
Neuvěřitelně krásná trasa
Neuvěřitelně krásná trasa
Podívejte se na tracking sólového závodu přes Atlantik The Transat CIC. Na čele pluje talentovaný Yoan Richomme a jeho trasa je… Prostě geniální! To musí vidět každý, kdo se na ni podívá. Je to kulečník mezi tlakovými nížemi, frontami a hřebeny vysokého tlaku vzduchu. Richomme zase jednou ukazuje, že kouzlo je v jednoduchosti.
Nejrychlejší závod kolem světa odstartoval
Nejrychlejší závod kolem světa odstartoval
Včera po poledni odstartoval z Brestu nejrychlejší závod kolem světa Arkea Ultim Challenge. Sólový. Během první noci trimarany dosahovaly rychlosti až 45 uzlů.