Smrdutá směs v kýlu
Snažíme se dát do kupy loď, kterou připravujeme na jarní kurzy přístavních manévrů. A potýkáme se s problémy, které zná každý majitel staré jachty. Zřejmě nejčastějším slovem, které dnes v podpalubí zní, je: „KURVA!!!“
Někteří z vás možná používají méně expresivní výrazy, ale jejich význam je stejný. Vyjadřuje neřešitelnou bezmoc nad něčím, co mělo jít snadno.
Představte si, že máte filtr chladící vody k motoru umístěn pod podlážkou ve studánce u kýlu. Neříkejte mi, že to není ideální řešení, já to vím. Je tam přiheftnutý kusem drátu.
Potřebujete sundat hadice a filtr demontovat. Jednoduchá věc. „Za minutu hotový,“ řeknete si.
Když u toho už čtvrthodinu bojujete, podpalubím zní jedna kurva za druhou… Vše je mastné a hadice se nechtějí pustit míst, na kterých už léta drží. Prostě jedna jediná blbost a třicet minut práce… Jak máte v takovou chvíli udržet nervy na uzdě?
Když už se bavíme o studánce… Byla plná vody smíchané s naftou, fridexem, olejem a stoletou špínou. Parádní koktejl. Protože není v lodi baterka, začali jsme čerpat ruční bilge pumpou. Dvakrát jsme zabrali a praskla membrána. Bordel vytekl do kokpitu.
Tak houbu a ždímat. Po lokty ve sračce a ždímat do kbelíku. Když už je toho deset litrů, zdá se to nekonečné. Padne návrh změřit hloubku studánky. Říkám, že je to zbytečné, že to už vyberu…
Ukázalo se to jako nápad dne! Zbývající hloubka studánky byla ještě 35 cm. To bych asi jen tak nevybral. Celkem cca 60 cm, asi bych tam pořádně ani nedosáhl. Kupujeme tedy ruční čerpadlo a čerpáme. Nakonec toho bylo asi 40 l hnusu hrajícího všemi barvami (černá převažovala).
Protože velká část tekutiny ve studánce se podobala naftě smradem i vzhledem, usoudili jsme, že jde o naftu. Kde se jí tam tolik bere?
To chce výzkum. Na první pohled to nevypadá, že by to mělo být od nádrže. Ale raději se podíváme detailně. Druhý pohled už tak optimistický není. V rohu pod nádrží je mastno. To bude nafta…
Máme tak nečekaný úkol na další dny. Demontovat nádrž. Pak se uvidí. Stará loď skrývá mnoho překvapení...
Asi si to necháme na svátky…
4119
Související články
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Oprava prasklého stěžně v Jižním oceánu
Oprava prasklého stěžně v Jižním oceánu
Třiceticentimetrová prasklina na vrchu stěžně jachty Malizia. Vynikající video z opravy. Stěžeň je vysoký 28 metrů a Will Harris musel strávit skoro celý den na jeho vrcholu v sedáku.
Opravy na Hugo Boss
Opravy na Hugo Boss
Vendée Globe má nového vedoucího závodníka. Alex Thomson na Hugo Boss, který vedl startovní pole od Kanárských ostrovů, se propadá startovním polem, zatímco se pokouší opravit poškozenou příď lodi. Je to trochu jako let Apollo 13. Na čele je duo Ruyant a Dalin.