Severní Atlantik
Na severním Atlantiku to zase bouří. Vítr přes 100 uzlů a vlny 15 metrů. Na 1400 námořních mílích je tlakový gradient skoro 90 hPa! To už prostě musí foukat.
Výška vln na severním Atlantiku je taková, že americká NASA musela přestat s měřením výšky planety Mars nad mořskou hladinou, protože vlastně ani není jasné, kde přesně mořská hladina je.
Na mapě Windy z dneška vidíte vítr o rychlosti více než 100 uzlů. Dovedete si to na lodi představit? To je… To je… Nepředstavitelné.
Výška vln na mapě dosahuje 15 metrů. To je ale průměrná výška jedné třetiny nejvyšších vln. Průměr. Kde bude maximum? Může to být 20 metrů, může to ale také být 25 metrů. A dost možná… Nechceme ale tady šířit paniku.
Vrátíme se ještě jednou k tlakovému gradientu. Na jednom z obrázků vidíte vyznačenou vzdálenost mezi středy níže a výše. V tlakové níži je tlak 939 hPa, v tlakové výši 1027 hPa. To celé na vzdálenosti necelých 1400 mil.
Situaci na severním Atlantiku nejde nazvat jinak, než dynamickou.
4328
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
Taky závod přes Atlantik aneb Příště raději letecky
Taky závod přes Atlantik aneb Příště raději letecky
Svéráznou kondiční přípravu zvolila parta britských vojáků sloužících na ponorkách Královského námořnictva. Intenzivní trénink trval 35 dnů, čtyři hodiny a 30 minut. Právě tolik času zabralo pětici ponorkářů překonat trasu mezi La Gomerou na Kanárských ostrovech a karibským ostrovem Antigua, neboli trať závodu World´s Toughest Row. Ano, jde skutečně o veslařský závod.