První sólová plavba a co dělat s otěží
Od Vojty Haroka jsme dostali návod, co dělat s kroutící se otěží hlavní plachty a navíc shrnutí jeho první sólové plavby.
Během své první týdenní sólové plavby jsem uplul nakonec 310 nm. Z toho bylo 210 nm jen na plachty. Spotřeboval jsem 32 litrů paliva, celková doba plavby byla 89 hodin a průměrná rychlost 3,5 kt, Plul jsem na jachtě Beneteau Oceanis 311 (klasická hlavní plachta se 2 refy a rolovací gena 110%).
Plavba byla rozdělena na 3 etapy
1. etapa (70 hodin) Mali Lošinj - Dlugi Otok levobokem - Brusnik pravobokem - Jabuka pravobokem - Dugi Otok (Telaščica).
2. etapa (13 hodin) Dugi Otok (Telaščica) - Premuda (Krijal)
3. etapa (6 hodin) Premuda (Krijal) - Mali Lošinj.
Během plavby jsem se potýkal se stále se kroutící otěží hlavní plachty. Níže nabízím řešení tohoto problému.
Na moderních turistických jachtách velmi často nenajdete otěžový vozík hlavní plachty. Vše zajišťuje jen kladkostroj. Znáte nějakou výhodu tohoto řešení kromě ceny? Protože se však otěž ohýbá přes jednotlivé kladky jedním směrem, nejdříve se otěž v kladkostroji překříží a časem se zakroutí do šroubovice (viz obrázek). Zakroucená otěž vám bude dělat problémy nejen při nastavování délky otěže, ale časem při slabém větru i při obratech – nebude se přehazovat symetricky.
Jak z toho ven? Řešení je jednoduché. Otevřete šekl, kterým je konec otěže připevněn k ráhnu, konec otěže ručně překroutíte nebo necháte překroutit zpátky do rovna a nakonec konec otěže šeklem opět připevníte k ráhnu. Menší rady: Když šekl otevřete, jeho čep nikam neodkládejte a šekl zavřete na prázdno. Jinak o něj snadno přijdete. A udělejte to v maríně, nebo v klidné zátoce… nejlépe ihned po převzetí lodě.
5451
Související články
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Říjen se stává pro české a slovenské závodní jachtaře mimořádně atraktivním měsícem. Již po 28. se pojede Česká námořní rallye, která naváže na novou slovenskou regatu Slovak Sailing Challenge, která bude startovat na stejném místě a na stejných jachtách Salona 46 a First 45.
Nejrychlejší závod kolem světa odstartoval
Nejrychlejší závod kolem světa odstartoval
Včera po poledni odstartoval z Brestu nejrychlejší závod kolem světa Arkea Ultim Challenge. Sólový. Během první noci trimarany dosahovaly rychlosti až 45 uzlů.