Kriketová mělčina
Oblast jižní Anglie, která je mezi jachtaři známá jako Solent, je dost možná jedno z nejoblíbenějších míst pro jachting v Británii. Krásná a zajímavá námořní města Southampton a Portsmouth a protilehlý ostrov Isle of Wight s mekkou jachtingu Cowes dělají z této přílivové lokality krásnou, i když náročnou oblast. Hlavní výhodou je, že vše je jako jeden velký záliv a tomu odpovídá i stav moře. Většinou není moc divoké. I když při tzv. wind against tide dokáží krátké a strmé vlny řádně prověřit žaludek i zkušených námořníků.
V celé oblasti se pořádá mnoho krásných, zajímavých a náročných závodů. Příkladem budiž Round the Island Race. Trasa vede kolem ostrova Isle of Wight proti směru hodinových ručiček. Startuje se u severní části ostrova naproti Cowes, Lodě se pak protáhnou známou úžinou Needles a pokračují kolem ostrova zpět do cíle. Délka závodu je kolem 50 mil a na startu se sejde kolem 320 lodí.
Bramble Bank
Součástí Solentu je také jedna zajímavost, o které mnozí nevědí. V místě kde se plavební dráha stáčí na sever do Southamptonu se nachází zajímavá mělčina Bramble Bank - v překladu ostružiní, nebo duna ostružin. Tato mělčina uprostřed moře se za nízké vody stane ostrovem. A co v té chvíli vymyslí typický Angličan? Začne tam pořádat turnaj v kriketu. Svoji tradici má údajně od 50.letech minulého století a vždy se proti sobě postaví dva týmy Royal Southern Yacht Club (RSrnYC) proti Island Sailing Club . Zápas většinou netrvá moc dlouho, vzhledem k rychle stoupající hladině. Často se dohrává, když už voda sahá hráčům po kolena. Nejde tedy o profesionální zápas, ale spíše o přátelskou, tradiční sportovní událost.
V neposlední řadě je tato mělčina známá tím, že občas způsobí komplikace i velkým dopravním lodím. V roce 1947 dokonce na své poslední cestě potrápila i slavnou Queen Elizabeth, která na mělčina uvázla. Na své vyproštění potřebovala 16 silných remorkérů, které jí po cca 26 hodinách bezpečně odtáhly do přístavu v Southamptonu.I s 1500 cestujícími na palubě.
Poslední velkou obětí této slavné mělčiny se stala v roce 2015 singapurská nákladní loď MV Höegh Osaka, která převážela osobní automobily. Za podivných okolností loď příliš rychle točila zatáčku v plavební dráze a přišla o možnost manévrování. Na mělčině byla nasedlá 4 dny a teprve při high water se jí podařilo vyprostit a odtáhnout do nedalekého docku. Během jejího uváznutí byla zřízená zóna zákazu vplutí do vzdálenosti 200 m od lodi.
Loď se totiž přirozeně stala velkým lákadlem místních jachtařů.
436
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Plachty – co o nich nevíte
Plachty – co o nich nevíte
Plachty jsou motorem plachetnice. U charterových jachet na Jadranu to tak sice často nevypadá, ale u závodních lodí to platí na 100 %. jak je to s plachtami na Vendée Globe?