Kontejnery budou muset pryč
Po dvou neúspěšných pokusech vysvobodit nákladní loď Ever Forward, která uvízla v bahně v zátoce Chesapeake na východním pobřeží Spojených států, tamní pobřežní stráž uvedla, že ji bude třeba odlehčit odebráním kontejnerů.
Nebude to nic snadného ani rychlého. Proces zabere zhruba dva týdny a budou se na něm podílet dva čluny s jeřáby, které budou muset mít dostatečnou velikost, nosnost a stabilitu. Jeřáby budou odebírat kontejnery z levoboku i pravoboku a náklad poputuje zpět do terminálu Seagrit v Baltimoru, odkud loď vyplula. Kvůli bezpečnosti se bude pracovat jen za denního světla.
Revize plánu vyproštění lodi přišla poté, co záchranáři seznali, že s dosavadní strategií neuspějí. Ta spočívala v pokusech odbagrovat bahno kolem lodi a poté vytáhnout loď s pomocí sedmi remorkérů. V bagrování bahna se ale bude pokračovat, a to až do hloubky 13 metrů. Po odstranění kontejnerů se opět do práce zapojí remorkéry a pokusí se loď z bahna vytáhnout.
Loď plující pod hongkongskou vlajkou má kapacitu přibližně 12 tisíc kontejnerů (TEU). Kolik jich je na palubě a kolik jich bude třeba odstranit, pobřežní stráž neuvedla.
Kontejnerovka dlouhá 334 stop vyjela z plavební dráhy u Baltimoru 13. března. Rychlostí 13 uzlů najela do bahna na hloubce necelých 8 metrů při ponoru 13 metrů.
Po selhání dvou předchozích pokusů o vyproštění lodi provozovatel lodi, společnost Evergreen, vyhlásila takzvaný General Average. Jde o princip námořního práva, kdy se o náklady na sanaci vzniklých škod podělí provozovatel lodi se zákazníky, kteří mají na palubě náklad v kontejnerech.
1016