Konečně…
Trimarany Ultim letí jižním Atlantikem vstříc ostrovu, který je veřejnosti znám asi stejně dobře, jako měsíc planety Jupiter Praxidike. A na severu Atlantiku se konečně startuje. Dnes z Lorientu vypluly Class 40 a Multi Fifty, zítra z Le Havre kategorie IMOCA.
Pořadatelé si oddychnou. Konečně se jim podaří poslat všechny čtyři třídy účastnící se Transat Jacques Vabre na vodu. Je to poprvé v historii závodu, kdy musela většina kategorií na start takto dlouho čekat.
Třída Ultim už má za sebou polovinu závodu. Všechny trimarany již jsou na jižní polokouli a stoupají proti pasátu k ostrovu Ascension. Vedoucímu Banque Populaire zbývá 750 mil k otočnému bodu. Po otočení ostrova již bude následovat přímý kurz do cíle na karibském ostrově Martinik. V současné chvíli na programu stoupačka. Pro rychlé lodě neoblíbený kurz, který výrazně namáhá závodní stroje. Tracker, na kterém je možné sledovat polohu lodí a předpověď počasí nemusí být docela přesný, přesto se na pohled zdá, že vedoucí Banque Populaire pluje cca kurzem 60° na vítr. Preferuje tedy rychlost, před co nejostřejším kurzem. U rychlých lodí je to velmi častá taktika. Drobné odpadnutí znamená velký nárůst rychlosti a celkově vyšší VMG (rychlost přibližování se k cíli). A i kdyby ne, ve hře je i šetření techniky…
V rovníkových tišinách, které trimarany Ultim překonávaly o víkendu, se nejvíce vedlo SVR Lazartigue, který se dostal na druhé místo. Před tišinami vedl Banque Populaire o 100 mil před Maxi Edmond de Rothschild a SVR Lazartigue ztrácel dalších 60 mil. Nyní je SVR Lazartigue druhý, ztrácí 46 mil na prvního a před třetím Maxi Edmond de Rothschild má náskok 14 mil.
Start v Lorientu
Z Lorientu konečně odstartovaly trimarany třídy Multi Fifty a jednotrupé Class 40. Vzhledem k tomu, že odstartovaly před chvílí, pluje startovní pole pohromadě.
Pořadatelé očekávají, že první lodě IMOCA (které poplují přímo do cíle) budou na Martiniku 17.11.
Trimarany Multi Fifty zamíří podél Afriky na jih, obeplují kapverdský ostrov Sal a potom budou pokračovat do cíle.
Flotila Class 40 je očekávána v cíli 22.11.
Polohu lodí najdete zde.
637
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.