Kde má být posádka z bezvětří
Hladina je jako zrcadlo a vy potřebujete udržet loď v pohybu. Co má dělat posádka, aby pohybu jachty neškodila, aby pomohla vymáčknout maximum?
První, co je třeba udělat, je naklonit jachtu do závětří. Posádka tedy bude vyvažovat, ale na opačném boku než za silného větru. Všichni na závětrný bok. Jachta se nakloní, plachty lépe drží a neflatrují. Pokud nenahnete jachtu, ráhno bude poletovat z boku na bok.
Kde má být posádka usazena v předozadním směru? Zde záleží, na jaké lodi plujeme. Jde-li o moderní jachtu, která je na zádi hodně široká a má velkou smáčenou plochu, která brzdí, posuneme posádku na závětrný bok na příď. Záď se odlehčí, jde z vody, smáčená plocha je menší a lépe to jede.
Jde-li o dvacet a více let starou jachtu, která se k zádi zužuje, můžete zůstat na boku ve středu lodi.
Chcete-li být při závodu nejrychlejší, na správné místo přesuňte i odpočívající posádku v podpalubí.
Neběhat po lodi
Pohyb lodi je ve velmi slabém větru jak sněhová vločka, která se snadno rozplyne. Proto se pohybujte po palubě pomalu, zlehka, neskáčeme. To vše nás dokáže zastavit. Pohybujeme se pomalu a ležíme vpředu na boku, abychom z lodi vymáčkli maximum.
4068
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Cesta do cíle je uzavřená
Cesta do cíle je uzavřená
550 mil dělí vedoucí jachty The Ocean Race od cíle. Den plavby v dobrém větru. Zatím však je cílová čára uzavřená. Mezi startovním polem a cílem leží oblast vysokého tlaku vzduchu. Bezvětří, jinými slovy. A přes to plachetnice nejede.