Ještě jednou tragická nehoda v Rimini
Ještě jednou se vrátíme k tragické nehodě v Rimini, při které zemřeli čtyři jachtaři. Na internetu se objevila místy až nenávistná kritika kapitána jachty. Bylo jeho rozhodnutí vyplout opravdu sebevražedné?
Některé kritické články se vyjadřují k rozhodnutí kapitána jachty až nevybíravě sprostě. Mluví se o tom, jak ho vůbec mohlo napadnout vyplout. Nikde se však neobjevila předpověď počasí. Proto jsme si vyžádali předpověď pro Jadran od chorvatských meteorologů z DHMZ pro dny 18. dubna, kdy k nehodě došlo a 19. dubna. Na jejich základě se pokusíme nešťastného skippera jachty, který při nehodě také zahynul, ospravedlnit.
Jachta Bavaria 50 byla na cestě z Ravenny do Trapani na Sicílii. To je cca 800 mil. Dá se předpokládat, že posádka měla k dispozici jen určitý čas na přeplavbu. Bavaria 50 už je velká loď, která je schopna zvládnout i nepříznivé počasí.
Předpověď na den nehody
1 Upozorenje
Ponegdje nevere, osobito navečer i u noći na srednjem i južnom Jadranu. Tijekom prijepodneva na sjevernom Jadranu, do navečer i na srednjem, mjestimični udari NE vjetra 35-45, u Velebitskom kanalu 55 čvorova. Na južnom Jadranu poslijepodne i navečer mjestimični udari SE i S vjetra, a u noći SW i NW, 35-45 čvorova. U noći more na otvorenom južnog Jadrana ponegdje 5.
2 Stanje
Nad srednjim Sredzemljem produbljuje se ciklona. Očekuje se njeno premještanje prema srednjem i južnom Jadranu.
3 Vremenska prognoza za sljedeća 24 sata, vrijedi do: 19.04.2017 u 04 UTC
Sjeverni Jadran
Tiho ili vjetar promjenljivog smjera 4-12 čvorova. Tijekom prijepodneva se očekuje NE vjetar u jačanju na 14-24, u Velebitskom kanalu do 28 čvorova. More 2-3, jačat će na 3-4. Vidljivost 10-20 km. Očekuje se jače naoblačenje s mjestimičnom kišom i pljiskovima, u noći djelomično razvedravanje.
Srednji Jadran
Tiho ili vjetar promjenljivog smjera 4-12 čvorova. Poslijepodne i navečer očekuje se NE i N vjetar u jačanju na 14-28 čvorova. More 2-3, jačat će na 3-4. Vidljivost 10-20 km. Vedro, u drugom dijelu dana jače naoblačenje, zatim mjestimična kiša, pljuskovi i grmljavina.
Južni Jadran
Tiho ili vjetar promjenljivog smjera 4-12 čvorova. Poslijepodne i navečer SE i S vjetar u jačanju na 14-28 čvorova i u noći u okretanju na SW i NW. More 2-3, jačat će na 3-4, u noći na otvorenom 4-5. Vidljivost 10-20 km. Pretežno vedro, potkraj dana jače naoblačenje, zatim mjestimična kiša, pljuskovi i grmljavina.
Vyjet? Nevyjet?
Snadno se řekne, že vyplout do takového počasí byla čirá hloupost. Věci však nejsou černobílé. Podívejte se na to takto. Potřebujete převést loď 800 mil. Vyhradíte si na to čas. Máte rezervu, ale dá se očekávat, že není příliš veliká (všichni jsou na tom s časem špatně). Předpověď hlásí to, co vidíte nahoře. I když bychom vyšli z VAROVÁNÍ, které by mělo být maximem, mělo by foukat 35 – 45 uzlů NE. Ano, dá se předpokládat, že v poryvech to bude více, ale na druhou stranu u italského pobřeží by již bóra měla být slabší.
Vítr bude bočák. To znamená velmi rychlou plavbu. I při konzervativním stylu jízdy by se rychlost měla pohybovat mezi 8 a 9 uzly. Budeme-li počítat průměr 8, je možné za den uplout 200 mil. To znamená být za 24 hodin u Gargana a za dva dny mít za sebou Jadran. To je velké lákadlo.
Co bude dále?
V úvahu bylo třeba vzít také předpověď na další dny. 19. dubna vypadala předpověď hůře. Vítr se měl stáčet na N a NW. Varování mluvilo o rychlosti 35 – 55 uzlů. To už je rozhodně počasí, do kterého se nevyplouvá. Pokud jste ale na moři, máte slušnou loď a jde vám to do zad, lze to zvládnout. Silnější měl být vítr na severu Jadranu a k jihu měl mírně slábnout. Čím dále na jihu budete, tím to bude lepší.
Ideální příležitost?
Vzhledem ke všemu, co jsme si řekli, se nakonec mohlo jevit, že vyplutí 18. dubna dopoledne je pro nejbližší dny jedinou možností. O den později by už vyplout nešlo a dál se dalo očekávat (je jaro), že vítr buď lehne, nebo se stočí na jugo. A to znamená 400 mil stoupačky.
Tragické rozhodnutí
Dnes víme, že šlo o tragické rozhodnutí. Myslím si však, že se v dané chvíli mohlo jevit jako nejlepší. Vzhledem k okolnostem.
Nám se to snadno říká: „Neměl vyplouvat!“ Nebyli jsme však v dané situaci a neznáme všechny faktory. Dovedu si ale představit, že bych vyplul.
Rozhodně bych byl nyní s kritikou opatrný. Můžeme říci, že neměli vyplouvat, ale s agresivním odsouzením pomalu...
6655
Související články
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing Boat One zlomila včera po poledni při tréninku v Barceloně stěžeň. Všichni členové posádky jsou v pořádku.