Jaký průkaz potřebujete na velký katamaran v Chorvatsku?
Chorvatská vláda zrušila povinnost vlastnit vyšší oprávnění pro vůdce katamaranů delších než 45 stop. Reagovala tak na iniciativu německého svazu chaterových firem.
Námořní legislativa v Chorvatsku doznala změny s posledním lednovým dnem, informuje web Yacht.de. Do tohoto data si mohl katamaran delší než 44 stop pronajmout pouze držitel německého oprávnění SSS nebo SHS (odpovídají zhruba českým oprávněním A a B), případně si zájemci o dovolenou museli najmout profesionálního kapitána, který takovým oprávněním disponoval.
Vyplývalo to z ustanovení zákona, které se reálně týkalo spíše komerčních než rekreačních lodí, ale kvůli většímu výtlaku velkých katamaranů se vztahovalo i na ně. Na zapůjčení takových jachet tedy mohli zapomenout držitelé průkazu zvaného SKS (zhruba odpovídajícího českému oprávnění C).
Německý svaz charterových firem se obrátil na chorvatské ministerstvo pro moře, dopravu a infrastrukturu s dotazem, jaký je smysl takového opatření s odkazem na námořní praxi ve zbytku Evropy. Netrvalo dlouho a legislativa byla upravena. Nyní mohou podobně jako v ostatních zemích plout s rekreačními loděmi do 18 metrů i kapitáni s "nejnižším" průkazem.
Neznamená to však, že všichni provozovatelé charterových flotil či pojišťovny budou o změně zákona vědět a ihned upustí od vyžadování vyššího oprávnění.
Německé a české průkazy opravňující k vedení námořních jachet
Německé průkazy
Průkaz SSS
Průkaz pro vedení rekreační námořní jachty (SSS) je licence pro vedení plachetnice s motorem v pobřežních vodách (všechna moře do 30 námořních mil od pobřeží a celé Baltské a Severní moře, Lamanšský průliv, Bristolský kanál, Irské a Skotské moře, Středozemní moře a Černé moře).
Průkaz SHS
Držitel průkazu SHS může na všechna moře světa. Doporučuje se pro soukromou plavbu jachet s motorem a pod plachtami na širém moři a je povinná pro tamtéž komerčně využívané rekreační lodě pod německou vlajkou.
Průkaz SKS
Průkaz SKS opravňuje jeho majitele k plavbě v pobřežních vodách do vzdálenosti 12 mil od pobřeží. Doporučuje se pro soukromou plavbu plachetnic s motorem v těchto oblastech a je povinná pro tamtéž komerčně využívané rekreační lodě pod německou vlajkou.
České průkazy
Oprávnění C
Zahrnuje námořní plavbu jachty o maximální délce do 16 metrů s omezením plavby do 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice
Oprávnění B
Zahrnuje námořní plavbu jachty do 24 metrů délky s omezením plavby do vzdálenosti 200 námořních mil od pobřežní linie
Oprávnění A
Zahrnuje námořní plavbu jachty do 24 metrů délky bez omezení plavby
3230
Související články
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Říjen se stává pro české a slovenské závodní jachtaře mimořádně atraktivním měsícem. Již po 28. se pojede Česká námořní rallye, která naváže na novou slovenskou regatu Slovak Sailing Challenge, která bude startovat na stejném místě a na stejných jachtách Salona 46 a First 45.
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonoční regaty se liší od všech předešlých. Na startovní pole je připravena cikcak etapa, s mnoha nebezpečnými zákrutami. Tentokrát bude menší prostor na taktizování při volbě trasy.