Jaký průkaz potřebujete na velký katamaran v Chorvatsku?
Chorvatská vláda zrušila povinnost vlastnit vyšší oprávnění pro vůdce katamaranů delších než 45 stop. Reagovala tak na iniciativu německého svazu chaterových firem.
Námořní legislativa v Chorvatsku doznala změny s posledním lednovým dnem, informuje web Yacht.de. Do tohoto data si mohl katamaran delší než 44 stop pronajmout pouze držitel německého oprávnění SSS nebo SHS (odpovídají zhruba českým oprávněním A a B), případně si zájemci o dovolenou museli najmout profesionálního kapitána, který takovým oprávněním disponoval.
Vyplývalo to z ustanovení zákona, které se reálně týkalo spíše komerčních než rekreačních lodí, ale kvůli většímu výtlaku velkých katamaranů se vztahovalo i na ně. Na zapůjčení takových jachet tedy mohli zapomenout držitelé průkazu zvaného SKS (zhruba odpovídajícího českému oprávnění C).
Německý svaz charterových firem se obrátil na chorvatské ministerstvo pro moře, dopravu a infrastrukturu s dotazem, jaký je smysl takového opatření s odkazem na námořní praxi ve zbytku Evropy. Netrvalo dlouho a legislativa byla upravena. Nyní mohou podobně jako v ostatních zemích plout s rekreačními loděmi do 18 metrů i kapitáni s "nejnižším" průkazem.
Neznamená to však, že všichni provozovatelé charterových flotil či pojišťovny budou o změně zákona vědět a ihned upustí od vyžadování vyššího oprávnění.
Německé a české průkazy opravňující k vedení námořních jachet
Německé průkazy
Průkaz SSS
Průkaz pro vedení rekreační námořní jachty (SSS) je licence pro vedení plachetnice s motorem v pobřežních vodách (všechna moře do 30 námořních mil od pobřeží a celé Baltské a Severní moře, Lamanšský průliv, Bristolský kanál, Irské a Skotské moře, Středozemní moře a Černé moře).
Průkaz SHS
Držitel průkazu SHS může na všechna moře světa. Doporučuje se pro soukromou plavbu jachet s motorem a pod plachtami na širém moři a je povinná pro tamtéž komerčně využívané rekreační lodě pod německou vlajkou.
Průkaz SKS
Průkaz SKS opravňuje jeho majitele k plavbě v pobřežních vodách do vzdálenosti 12 mil od pobřeží. Doporučuje se pro soukromou plavbu plachetnic s motorem v těchto oblastech a je povinná pro tamtéž komerčně využívané rekreační lodě pod německou vlajkou.
České průkazy
Oprávnění C
Zahrnuje námořní plavbu jachty o maximální délce do 16 metrů s omezením plavby do 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice
Oprávnění B
Zahrnuje námořní plavbu jachty do 24 metrů délky s omezením plavby do vzdálenosti 200 námořních mil od pobřežní linie
Oprávnění A
Zahrnuje námořní plavbu jachty do 24 metrů délky bez omezení plavby
3478
Související články
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil je možné uplout na plachetnici za den? Kde jsou rekordy? Někdo upluje 100 mil. Jiný 150. Méně již je těch, kteří překonali hranici 200 mil. To ale stále nejsou rekordy! Ty jsou někde jinde. Mnohem a mnohem dále. Kam až je možné za den doplout?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Říjen se stává pro české a slovenské závodní jachtaře mimořádně atraktivním měsícem. Již po 28. se pojede Česká námořní rallye, která naváže na novou slovenskou regatu Slovak Sailing Challenge, která bude startovat na stejném místě a na stejných jachtách Salona 46 a First 45.