Jak se poprat s mořskými proudy u pobřeží
Křižujete proti větru a do cesty se vám staví i mořský proud. Postup vpřed je zanedbatelný. Co s tím? Jak s proudem bojovat?
Pohybujeme-li se v blízkosti břehu, má tento problém jednoduché řešení. Jednoduché, ale někdy i nebezpečné, pokud chceme příliš.
Malá vsuvka. Pojďme se podívat domů, na některou z našich řek. Kde je proud nejrychlejší? U břehu, nebo uprostřed řeky? Samozřejmě uprostřed proudu. A stejné je to i na moři. Dále od břehu, nebo vlastně na větší hloubce, je proud silnější. Protože není tolik zpomalován třením. Chceme-li tedy postupovat co nejrychleji proti proudu, zvolíme trasu co nejblíže pobřeží, na co nejmenší hloubce. V některých případech dokonce u břehu může být proud opačného směru, než na hloubce.
Příklad
V oblíbeném Chorvatsku jsou proudy jen minimální. Přesto se najdou místa, kde příliv a odliv dokáže přivést moře i k dvouzlovému kvapíku. Příkladem je úžina mezi ostrovy Rivanj a Ugljan u Muline, kterou mnozí znají. Proud se zde mění podle stavu přílivu a odlivu.
Nyní budeme křižovat například na sever proti letními maestralu. Jak poznáme, že máme proud v zádech, nebo naopak v ústech? Vidíme-li před sebou klidnou hladinu, víceméně bez vln, můžeme předpokládat, že proud není žádný, nebo teče stejným směrem jako vítr. Máme ho proti sobě. V našem případě při maestrálu se budeme snažit křižovat co nejblíže břehu na jedné nebo druhé straně úžiny, protože tam bude proud nejslabší.
Pokud naopak uvidíme uprostřed úžiny nepřirozené vlnění, s krátkými vlnkami, případně bílými čepicemi, tak víme, že proud je proti větru, v našem případě do zad. Poplujeme tedy prostředkem úžiny, kde nám vítr bude pomáhat.
826
Související články
Slušná navigační chyba
Slušná navigační chyba
Trimaran Multi One Design 70 Phaedo si jel pro další vítězství v Rolex Middle Sea Race. Soupeře měl na lopatě. Pak přišla navigační chyba, která se vidí maximálně jednou za sto let.