Jak bezpečně halzovat?
Halza je nebezpečný obrat. Jachtaři to znají, letní dovolenkáři nevědí, o čem se mluví. Přitom důsledky mohou být nákladné, nebo dokonce tragické.
Už jste někdy viděli charterovou jachtu, kterak si hledá cestu po větru? Repráky vibrují rozpáleným ovzduším na míli daleko a jedna halza stíhá druhou. Ze strany kormidelníka zjevně bez jakéhokoli pocitu chyby. Nejde o vzácnost, ale o častý pohled během slunečných letních měsíců.
Halza (obrat po větru) je nebezpečný, protože ráhno přelétává na své cestě přes střed lodi velkou rychlostí. Přitom může dojít k poškození plachet, zlámání spír, ke zlomení goosenecku (kloub, kterým je ráhno připevněno ke stěžni), zlomení stěžně… Jde o značné škody, ale stále je to málo v porovnání s vážným zraněním člena posádky.
Proto je třeba halzovat tak, abychom podobná rizika eliminovali. Postup je jednoduchý.
Plujete na zadobok a potřebujete odhalzovat. Dotáhnete si otěžový vozík otěže hlavní plachty na střed a na obou stranách ho zaseknete, aby se nemohl dát do pohybu. Přejdete na vítr téměř od zádě a začnete dotahovat otěž hlavní plachty. Plachtu potřebujete dotáhnout až ke středu. Plachtu obvykle dotahujete na vinšně, ale stoper si necháváte otevřený.
Jakmile je plachta na středu, kormidelník odhalzuje, tedy přejde na vítr z opačného boku. Stačí změnit směr o 30° tak, aby přešel vítr na druhý bok.
Ve chvíli obratu ten, kdo je u otěže hlavní plachty, rychle a plynule vypouští otěž. Pokud jsou na vinšně tři otočky, stačí chvíli nechat otěž téměř volně běžet. Jakmile mírně zpomalíte, tření na vinšně otěž zastaví. Povolení otěže je důležité proto, aby jachta neměla v silnějším větru tendenci ihned po obratu nekontrolovaně vyostřit. Když je plachta vypuštěná, můžeme odpadnout dále na kurz, kterým chceme pokračovat.
Pokud jsme na lodi jen dva můžeme genu řešit až po hlavní plachtě. Přitahujeme novou závětrnou otěž a povolíme návětrnou.
Takto zvládnete halzu bez potíží ve dvou, s pomocí autopilota i sami. Je-li posádka početnější, může přehození geny proběhnout zároveň s hlavní plachtou.
Ve slabém větru je možné otěž hlavní plachty před obratem dotahovat ručně, v silnějším větru budou třeba na dotažení dva členové posádky, nebo vinšna. V silnějším větru může být dotahování otěže fyzicky náročné a zdlouhavé. Proto počítejte před obratem s tím, že budete potřebovat více prostoru. Pozor na obrat na poslední chvíli.
12510
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Tragická halza
Tragická halza
Na konci května při regatě Slovak Sailing Week zemřel po nepovedené halze zkušený slovenský jachtař Andrej Horák. Svoji roli při tragické nehodě sehrál autopilot. Na co je třeba si dát pozor?