Tragická halza
Na konci května při regatě Slovak Sailing Week zemřel po nepovedené halze zkušený slovenský jachtař Andrej Horák. Svoji roli při tragické nehodě sehrál autopilot. Na co je třeba si dát pozor?
Andrej Horák odcházel od kormidla, aby pomohl s halzou. V té chvíli si podle našich informací zapnul autopilota. Ten bohužel nedržel směr a došlo k nehodě.
Nemáme potvrzené zprávy z paluby, ale k nehodě mohlo dojít takto.
Jachta měnila směr a byl zapnut autopilot. V té chvíli autopilotu chvíli trvá, než si „osahá“ chování lodě a dochází ke změnám kurzu. Nejprve chvíli pokračuje v otáčení, aby se po zjištění chyby začal vracet do kurzu. Toto mohla být příčina. Čili ne chyba autopilota, ale jeho vlastnost, chyba v jeho použití…
Toto nemá být kritika, ale varování. Autopilota je dobré zapínat s rovným kormidlem, tedy na kurzu, a prvních pár vteřin počkat, aby se kormidelník přesvědčil, že se jachta chová tak, jak má.Teprve poté je možné odejít od kormidla.
9761
Související články
Masakr ve třídě Ocean Fifty
Masakr ve třídě Ocean Fifty
Tři překlopené trimarany Ocean Fifty v prvních hodinách po startu Transat Cafe L´Or. Milan Koláček startuje dnes. Počasí se bude zhoršovat, první noc nebude hezká.
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.