Co znamená obrat na IMOCE?
Připlouváte při regatě na bóji, kterou budete točit. Jak dlouho bude trvat stažení jedné plachty a vytažení další? Chvilka? Desítky, maximálně stovky metrů. Jak to ale vypadá na doublehanded jachtě IMOCA?
Zeptali jsme se Milana Koláčka, který s Giancarlo Pedotem trénuje na jachtě Prysmian na Rolex Fastnet Race.
„V trénincích na Fastńet jsme pokročili. Máme za sebou noční plavbu v podmínkách středního větru. Ve větru o rychlosti kolem 15 uzlů jsme stabilně pluli rychlostí přes 23 uzlů na bočák. Došlo i na trénink obratů na bóji. Začínali jsme s přípravou 3 míle!!! od bóje.“
60 stop dlouhá IMOCA je veliká jachta, všechny síly jsou ohromné, vše vyžaduje správnou techniku a načasování. Představa, že obrat je ve chvíli, kdy se řekne teď, je lichá. Každý obrat je velmi fyzicky náročný. A to se nebavíme o přesouvání obsahu lodě z boku na bok.
„Blížili jsme se na bóji na boční vítr s plachtou J0, což je plachta o ploše 210 m2, něco mezi asymetrickým spinakerem a genou. Nejprve je třeba odpadnout a plachtu srolovat. Jachta po odpadnutí zpomaluje z 20 uzlů na 15. Zároveň se dvěma šnorchly začíná nabírat vodní balast, který bude třeba na stoupačku. K tomu je třeba využít rychlosti jachty. Sbalenou plachtu je třeba spustit a odtáhnout sbalenou na své místo. Včetně otěží, které vedou vně outriggerů. Plachta váží 80 kg. Také je třeba rozrolovat menší J2, která je stále vytažená na stěžni a je možné s ní dělat obraty. Následuje obrat, povolení a dotažení pohyblivých zadních stěhů a trim plachet. Vše na kafemlejnku, u kterého si člověk občas myslí, že se samou dřinou pozvrací. Po prvním pokusu kdy jsme na přípravu měli 3 míle, jsme to dotáhli na 1,25 míle.“
Velké zlepšení, ale stále to znamená, začít se připravovat na obrat na vzdálenosti, která je běžnou vzdáleností mezi bójemi při karuselu. Při času a dřině, kterou jsou pro obrat třeba, je jasné, že švihnout si dva obraty za sebou, jen tak, že si to skipper rozmyslel, není preferovaná varianta.
A co k plavbě na jachtě IMOCA říká Milan?
877
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.