Co se stane když... loď přijde o stěžeň
Dalším nebezpečím číhajícím na moři je ztráta stěžně. Nebudeme se bavit o chorvatském evergreenu pod mostem Ždrelac mezi ostrovy Ugljan a Pašman, ale o situaci, kdy povolí některý z prvků pevného lanoví a stěžeň se v nejméně vhodný okamžik poroučí do moře.
Redaktoři z Yachting Monthly nalodili Paula Leese, zakladatele firmy Crusader Sails, který, kromě jiného ve své jachtařské kariéře zlomil tři stěžně a vydali se ve třiceti uzlech plachtit. Aby vše klaplo, v kování vantů na levoboku vyměnili masivní ocelové trny za šestimilimetrové laminátové tyčky.
Zlomení první tyčky najdete v čase 4:40, zřícení stěžně poté co povolil i druhý vant o 14 vteřin později.
Uklidnit se
Po spadnutí stěžně by prvním krokem mělo být zastavení se, zklidnění a zhodnocení situace – jsou všichni na palubě a v pořádku? Jak daleko jsme od návětrného břehu? Hrozí nám akutní nebezpečí? Rádio bude pravděpodobně k ničemu – anténa je na stěžni a krátký pendrek přenosné vysílačky má dosah spíše symbolický. Plachty ve vodě fungují jako mořská kotva, splouvání by mělo být poměrně pomalé a loď se dříve či později sama nastaví do jakéhosi driftu. I pomalé splouvání však může být velký problém – hlavně u břehu, či v blízkosti plavební dráhy.
Pozor také na změněný pohyb lodě. Místo obvykle majestátního kolébání se pohyby paluby zrychlí a zkrátí. Stěžeň a kýl fungují jako dlouhé kyvadlo s poměrně velkou setrvačností. To nyní chybí.
Materiál pro nouzové oplachtění
Následuje zajištění materiálu pro nouzové oplachtění – ráhno, zbytek stěžně a vyčištění paluby od zbytků pevného lanoví, začínáme na straně, na kterou padl stěžeň.
Použité nástroje:
Klasické mechanické kleště – fyzicky velmi náročné, důležité je využívat váhu celého těla
Hydraulické kleště – jednoduchá obsluha, rychlá práce, nevýhodou je vysoká cena
Pyrotechnic wire cutter – nepodařilo se mi dohledat český ekvivalent, prostě bazmek na principu porážecí pistole se slepou patronou
Pilka na železo - „oldschool, effective“, aneb v jednoduchosti je krása (pokud je nový plátek a dost času)
Vytáhnout stěžeň?
Zlomený stěžeň bude dost ostrý a díra v trupu je obvykle poslední věc, kterou na lodi bez stěžně ještě potřebujeme. Zkusíme zbytek stěžně dostat zpátky na palubu za pomoci dostupných lan a vinšen. Z videa je víc než zřejmé, jak nesmírně fyzicky namáhavá je tato část záchrany. Dvěapůl hodiny na vytažení části stěžně od paluby k prvnímu sálingu. A to je na palubě šest chlapů v plné síle! Ve dvou, nebo s rodinkou je to spíše nemyslitelné.
Jeden z komentujících popisuje svoji sólo zkušenost na 38stopé lodi, kdy mu pouhé vyčištění paluby zabralo téměř 24 hodin. Znamenalo to bezesnou noc na kotvě na hluboké vodě při čekání na pomoc kvůli záchraně zbytku takeláže.
Závěrem
Co dodat jedním slovem? Nechceš! Jedinou obranou je pravidelná důkladná prohlídka celé takeláže. Změna barvy, rezavé pramínky či přímo vylomená vlákna jsou jasnými ukazateli, že už je čas. Orientačně je životnost ocelového lanoví ve slaném prostředí deset až patnáct let.
4565
Související články
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Pip Hare přišla o stěžeň
Pip Hare přišla o stěžeň
Pip Hare to má 800 mil k pevnině. Bez stěžně. Včera v noci její jachta Medallia přišla o stěžeň. Také francouzský jachtař Damien Seguin má za sebou nepříjemné problémy. Potíže ve Vendée Globe se hromadí.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.