Co se stane když... je v trupu díra podruhé
Zlý sen všech námořníků pokračuje – po počátečním zmatku se podařilo najít poměrně malou trhlinu v trupu na přídi. Podlážky se pomalu vydávají na cestu lodí a teď babo raď, co s tím?
Pokračujeme v sérii článků na základě crashtestů provedených Yachting Monthly.
Plachta jakožto záplata zvenčí funguje, manipulace a správné vypnutí je kvůli 3D tvaru trupu velmi náročné. Bude na tom kus igelitu lépe? Důležité jsou dostatečně dlouhé úvazky v rozích, aby šel igelit pohodlně nasunout na loď. Zpevnit rohy páskou se také osvědčilo. Igelitová plachta se „přisála“ na trup a prakticky zastavila pronikající vodu. Plachtu Chriss ocenil na sedm, igelit na devět z deseti bodů.
Hrát si v noci na palubě s lany a plachtou pod trupem je velmi nebezpečné, co opravy zevnitř? Komická vložka s deštníkem, aneb jak to spíše nedělat :). „Subrella“ pevnější konstrukce po lehkém boji dopadla o dost lépe – osm z deseti, stejně jako polštář a bota. Velmi rychlou metodou byla samonafukovací vesta zabalená v ručníku – když je čas zásadní a díra spíše pravidelná. Dle Chrisse šest z deseti. Poslední z testovaných metod souhrnně označených jako „něco tam nacpi“ byl pytel s plachtou. Opět bude spíše fungovat na pravidelnější tvar díry.
Z trvalejších oprav připadá v úvahu přišroubovat desku s těsněním zevnitř na trup. Pokus desku přibít hřebíky dopadl velmi neslavně. V komentářích lidé popisují své dobré zkušenosti s vrtačkou na baterky a samořeznými šrouby do kovu. Ve chvíli, kdy jde doslova o vteřiny může být předvrtávání děr zbytečný luxus. Jako těsnění jde použít cokoliv od gumové hadice přes epoxydovou „plastelínu“, která vytvrzuje i pod vodou (např. Bison Epoxy Repair Aqua, Defender Splash Zone), až po tmely pro námořní aplikace – například 3M 5200, Weicon Aqua-Flex. Pod vodou bude ale akumulátorová vrtačka k ničemu.
Dobrý zdroj inspirace je také „Handbook of damage control“ sanfranciské asociace námořních parků – připravit si předem pomůcku z obrázku 34-16 není složité a bude fungovat o něco lépe než improvizovaný kladkostroj z provazů a truhlářských svorek.
Další z pomůcek rychlé pomoci dostupných na trhu je HullSurvivor, silikonová záplata, která se zvenčí „připlácne“ na trup. Výhodou je její tvárnost, takže jde prostrčit i zevnitř a lankem (či drátem) přitáhnout zpět na díru. Plasticita zajistí, že přilne k trupu nepoměrně lépe, než rovná překližková deska. Výrobce ve videu popisuje případ úspěšné záchrany katamaránu s dírou o průměru cca 17 cm (7 palců). Na Amazonu stojí cca 25 dolarů.
V zásadě je jedno, kterou metodu člověk použije – jakýkoliv postup snižující množství pronikající vody do trupu znamená minuty a hodiny navíc. Ať už pro záchrannou kavalerii, či na vymyšlení účinnějšího řešení, se kterým půjde doplout „po vlastní ose“.
6036
Související články
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing Boat One zlomila včera po poledni při tréninku v Barceloně stěžeň. Všichni členové posádky jsou v pořádku.